چکیده:
سرمایه گذاری حامیان در صنعت ورزش به عنوان عنصر آمیخته ی بازاریابی ورزشی، از منابع اصلی و رایج در این صنعت به شمار می رود. با این حال، موانعی در راستای جذب حامیان مالی در صنعت ورزش وجود دارد. در این راستا، مطالعه ی حاضر به بررسی و شناخت موانع جذب حامیان مالی در صنعت ورزش استان آذربایجان شرقی پرداخته است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه ی محقق ساخته ای (813/0=α) است که روایی آن نیز به تایید گروهی از متخصصان رسیده است. جامعه ی آماری تحقیق حاضر را کلیه ی مدیران کارخانجات و شرکت های خصوصی، روسای هیات ها و مدیران باشگاه های ورزشی استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند. داده ها با استفاده از روش آماری توصیفی و استنباطی(آمار ناپارامتریک یو من ویتنی) در سطح معنی داری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در عامل های عدم بهره گیری از مزایای معافیت های مالیاتی ناشی از تبلیغات ورزشی؛ نبود اماکن و امکانات مناسب تبلیغاتی در محل رویدادهای ورزشی؛ عدم وجود استانداردهای مالی و کاری؛ انتقال ضعیف پیام تجاری شرکت؛ وقت گیر بودن؛ عدم اطمینان حامیان در سرمایه گذاری در صنعت ورزش به دلیل مشخص نبودن آینده ی سرمایه گذاری و عدم بهره گیری از مدیران متخصص ورزشی، بین دیدگاه های مدیران شرکت های خصوصی و مدیران ورزشی در رابطه با موانع حمایت مالی ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد(05/0P<). اما در رابطه با دیگر عوامل تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نشد(05/0P>). در نهایت مدیران و مسئولین ورزشی بایستی با بهره گیری از متخصصان بازاریابی ورزشی، ایجاد شرایط مناسب جهت ارتباط بهتر دولت با شرکت ها، پوشش رسانه ای، تبلیغات و اماکن و امکانات مناسب تبلیغاتی و نیز با جذب بازیکنان و مربیان مشهور، در راستای رفع موانع جذب حامیان مالی ورزشی شرایط مناسب و بهینه ای را ایجاد نمایند تا حامیان با اطمینان بیشتری در این صنعت سرمایه گذاری نمایند.
خلاصه ماشینی:
"مقایسهی دیدگاههای مدیران عامل شرکتها، رؤسای هیأتها و مدیران عامل باشگاههای ورزشی در رابطه با موانع موجود در حمایت مالی از ورزش (آزمون یو من ویتنی) تعداد میانگین انحراف استاندارد z معنی داری عدم حمایت جراید و روزنامهها مدیران شرکت 70 89/3 280/1 371/0- 711/0 مدیران ورزشی 88 84/3 234/1 عدم پوشش رسانه ای مدیران شرکت 70 94/3 494/1 778/0- 436/0 مدیران ورزشی 88 59/3 279/1 عدم بهره گیری از مزایای معافیتهای مالیاتی ناشی از تبلیغات ورزشی مدیران شرکت 70 31/4 269/0 063/4- 0001/0 * مدیران ورزشی 88 24/3 197/1 نبود اماکن و امکانات مناسب تبلیغاتی در محل رویدادهای ورزشی مدیران شرکت 70 97/3 883/0 180/5- 001/0 * مدیران ورزشی 88 08/3 991/0 عدم وجود استانداردهای مالی و کاری مدیران شرکت 70 07/4 671/0 548/2- 011/0 * مدیران ورزشی 88 66/3 717/1 انتقال ضعیف پیام تجاری شرکت (عدم تبلیغات مناسب) مدیران شرکت 70 54/3 236/1 399/2- 016/0 * مدیران ورزشی 88 99/2 075/1 وقت گیر بودن مدیران شرکت 70 13/4 900/0 096/6- 0001/0 * مدیران ورزشی 88 99/2 63/1 مشکلات ارزشیابی اثربخشی مدیران شرکت 70 94/3 680/0 88/0- 477/0 مدیران ورزشی 88 75/3 095/1 عدم اطمینان حامیان در سرمایه گذاری در صنعت و رزش به دلیل مشخص نبودن آیندهی سرمایه گذاری مدیران شرکت 70 98/3 112/1 961/1- 050/0 * مدیران ورزشی 88 37/3 896/0 کمبود متخصصین بازاریابی ورزشی مدیران شرکت 70 91/3 874/0 513/0- 805/0 مدیران ورزشی 88 78/3 745/0 عدم بهره گیری از مدیران متخصص ورزشی مدیران شرکت 70 16/4 896/0 88/2- 012/0 * مدیران ورزشی 88 18/3 112/1 عدم محبوبیت تیم ها مدیران شرکت 70 21/4 203/1 322/1- 186/0 مدیران ورزشی 88 10/4 089/1 عدم استفاده از بازیکنان و مربیان مشهور مدیران شرکت 70 51/3 071/1 219/0- 827/0 مدیران ورزشی 88 45/3 558/1 * نشانهی معنیداری بودن در سطح 05/0P< میباشد."