خلاصه ماشینی:
"چند روز است که فهمیدهام این بچه با آن همه غرور و بزرگمنشیاش در سال تحصیلی گذشته پنهان از من هفتهای دو روز بعدازظهرها به هوای درس خواندن، در خانة یکی از دوستان صمیمیاش کار میکرده و مادر آن دوست به او پول میداده است.
» در آن لحظه چون از یادآوری دوران کودکی و زنده کردن آن خاطرات شیرین و حس کردن دوبارة گرمای خانواده پدری، در خیالم، زمان زیادی نگذشته بود، اثر فشار روانی و درد و رنجی را که فهیمه از جای خالی آن گرما تحمل میکرد و محرومیت زودهنگام او را از چنین نعمتی، روی قلبم خیلی شدید و عمیق احساس کردم.
آیا نباید وضعیت تحصیلی دانشآموزان و افت تحصیلی آنها در مدرسه با جدیت پیگیری، ریشهیابی و پیشگیری شود یا اینکه این مسائل به مسئولان مدرسه ارتباط ندارد؟ آیا آمار قبولی مهمتر از آیندة یک نوجوان است؟ آیا مقایسة مدارس با هم، از نظر آمار قبولی، برای تعیین کردن مدرسة موفق، در حالی که بافت خانوادگی دانشآموزان این مدارس با هم یکسان نیستند، عادلانه است؟ آیا این باعث نمیشود در مدارس کمیت جای کیفیت را بگیرد؟ آیا این ثبتنام غیرقانونی و خلاف بود؟ آیا این دختر پیامد دادن نشانی جدید را میدانست و با این حال صداقت به خرج داده بود؟ آیا باید اجازه داد چنین استعدادهایی شکوفا نشده خشک شوند؟ آیا برخورد من با این مورد احساسی بود؟ آیا یادآوری دوران کودکی خودم باعث شده بود خیلی افراطی با مشکل فهیمه برخورد کنم و به فکر فرو روم؟ پاسخ این سؤالها را چگونه باید بیایم و چه کمکی از دست من ساخته است؟ منیژه مشیری تفرشی دبیـر"