چکیده:
هدف اصلی در این مقاله تعیین رابطه تعهد سازمانی کارکنان با کیفیت زندگی کاری آنان در بیمارستان شهید مدنی تبریز میباشد. کیفیت زندگی کاری نمایانکننده نوعی فرهنگ سازمانی و شیوه مدیریت است که کارکنان براساس آن احساس مالکیت، خودکفایی و عزت نفس میکنند. برنامه کیفیت زندگی کاری شامل هرگونه بهبود در فرهنگ سازمانی است که حامی رشد و تعالی کارکنان در سازمان باشد. کیفیت زندگی در اندیشه دورکهایم، معلول مکانیسمهای معین و عوامل اجتماعی مشخص میباشند در نظریه وی کیفیت زندگی تابع نوع و شدت و چگونگی رابطه اجتماعی است. جامعه آماری تحقیق فوق کلیه کارکنان بیمارستان شهید مدنی تبریز میباشند در سال 1389 برابر 1200 نفر گزارش شده و از این تعداد حدود 384 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب و تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و دادهها و با استفاده از پرسشنامه 24 سئوالی تعهد سازمانی «آلن و مایر» و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون (40 سؤالی) جمع آوری گردید. و این تحقیق یک مطالعه کاربردی و توصیفی میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری spss انجام شد و از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تیتست استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه وجود دارد و بین تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری با کیفیت زندگی کاری رابطه وجود دارد و تعهد سازمانی کارکنان بر اساس جنسیت آنان متفاوت است ولی تعهد سازمانی کارکنان براساس میزان تحصیلات معنیدار نیست.
The main aim of this paper is to identify the relationship between organizational commitment of staff and their working life quality in Madani Martyr hospital.
The quality of working life is an indicator of the kind of organizational culture and management method upon which the staffs feel ownership, self sufficiency and self – esteem. The plan of working life quality includes all kinds of improvements in organizational culture that supports the staff upgrade in the organization. According to Durkheim, the quality of life is the result of definite mechanisms and specific social factors. In this theory, the quality of life is an incident of the kind, intensity and type of social relationship. The statistical society involved in this research includes all personnel of Madani Martyr hospital of Tabriz . They were reported as 1200 people and 384 of them were selected as sample through a suitable and random hierarchical sampling and data was collected by using the organizational commitment questionnaire of Allen and Myer which contained 24 questions and the Richard and Walton questionnaire of working life quality (40 questions). This research is an applied and descriptive study. The analysis of the results was conducted using statistical software of SPSS, and Pierson correlation coefficient and T-test. The findings showed that there is a relation between the organizational commitment and the quality of staff working life, and between the emotional, continuum and normal commitment and quality of working life. Organizational commitment of staff is different based on their genders but it isn't different on their education rate.
خلاصه ماشینی:
"جامعه آماری تحقیق فوق کلیه کارکنان بیمارستان شهید مدنی تبریز میباشند در سال 1389 برابر 1200 نفر گزارش شده و از این تعداد حدود 384 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب و تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و دادهها و با استفاده از پرسشنامه 24 سئوالی تعهد سازمانی «آلن و مایر» و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون (40 سؤالی) جمع آوری گردید.
کامدیده (1381) در تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان در شرکت آب و فاضلاب منطقه 5 تهران» پرداخته و نتایج نشان داد که پرداخت منصفانه، تأمین فرصت رشد مداوم و خدمات رفاهی کمتر از حد متوسط، محیط کاری ایمن، وابستگی اجتماعی، قانونگرایی و توسعه قابلیتهای انسانی در حد متوسط و امنیت مداوم و یکپارچگی و انسجام اجتماعی بیشتر از حد متوسط در سازمان وجود داشته است.
براساس نتایج به دست آمده در این تحقیق به نظر میرسد که تعهد سازمانی به عنوان یک مقوله مهم باید در سازمانها گسترش یافته و به آن بیشتر توجه شود با مواردی همچون بالا بردن پیوستگی عاطفی در کارکنان و درگیر کردن بیشتر آنها با اهداف سازمان، بهبود شبکههای اجتماعی در کار، مشارکت کارکنان در تصممیمگیری، ارزیابی عملکرد کارکنان به منظور ایجاد بازخورد کاری، تشریح اهداف و رسالتهای سازمانی، حذف موانع کاری، ایجاد سیستمهای مناسب تشویق و تنبیه، حذف تبعیضها و روابط افراد در محیط کار، استقلال نسبی برای انجام وظایف، زمینه مناسب برای خلاقیت و نوآوری کارکنان، غنیسازی شغلی، اعطای تسهلات میتوان زمینة افزایش تعهد سازمانی را در کارکنان فراهم آورد که بر طبق یافتههای به دست آمده این تحقیق این افزایش ابعاد تعهد سازمانی نیز منجر به افزایش کیفیت زندگی کاری میشود(رنجبریان، 1375)."