چکیده:
فرار از خانه از جمله رفتارهای ناسازگارانه نوجوانان است و با توجه به پیامدهای سوء آن یکی از آسیبهای اجتماعی و خانوادگی جامعه محسوب میشود. آسیبی که میتواند بهداشت روانی فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان روند رو به افزایش آمار فرار دختران از خانه نگرانیهایی را به دنبال داشته است. پدیده فرار دختران پدیدهای چند علتی است که ریشههای آن را میتوان در فقر، طلاق، جداییهای عاطفی والدین، رفاه و آزادی بیش از حد، تعرض جنسی اطرافیان، اعتیاد، شکاف بین نسلها و اختلاف فرزندان و والدین جستجو کرد. در این مقاله به بررسی رابطه میان مهارتهای اجتماعی و اعتماد به نفس با کاهش فرار از خانه دختران 12 تا 18 ساله شهر اصفهان پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که با افزایش اعتماد به نفس و مهارتهای اجتماعی میزان فرار از خانه دختران کاهش مییابد.
Running away from home is one of the maladaptive behaviors of adolescents and regarding its adverse consequences, it is one of the social damages of the community. Damage that could affect the individual and community's mental health.Meanwhile there are more concerns about the increasing number of girls run aways.
Girls running away roots in poverty, divorce, extreme prosperity and freedom, sexual assault, addiction, the gap between generations and the conflicts between children and parents.
This article examines the relationship between social skills and self-confidence and reduction of the escape of the girls aged 12 to 18 in Isfahan.
The results showed that with increased self-confidence and social skills the amount of girls running away from home decreases.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه میان مهارتهای اجتماعی و اعتماد به نفس در دختران فراری دکتر محمد رضا ایروانی 1 جعفر ابراهیمی 2 چکیده فرار از خانه از جمله رفتارهای ناسازگارانه نوجوانان است و با توجه به پیامدهای سوء آن یکی از آسیبهای اجتماعی و خانوادگی جامعه محسوب میشود.
در این مقاله به بررسی رابطه میان مهارتهای اجتماعی و اعتماد به نفس با کاهش فرار از خانه دختران 12 تا 18 ساله شهر اصفهان پرداخته شده است.
در این رویکرد، توجه به خصوصیات شخصیتی به عنوان توضیحی برای رفتار فرار از خانه در نظر گرفته شده است که مهارتهای اجتماعی و اعتماد به نفس از آن جملهاند.
در این پژوهش این فرضیه مورد بررسی قرار میگیرد که آیا بین میزان اعتماد به نفس و مهارتهای اجتماعی دختران فراری رابطه وجود دارد؟ جامعه آماری جامعه آماری، 100 نفر از جوانان دختر (18-12) ساله شهر اصفهان بودهاند که به نوعی خانه خود را به قصد فرار ترک نمودهاند به طوری که ترک این افراد به مدت یک روز یا بیشتر باشد.
جدول شماره (2): آزمون رگرسیون و ضریب تعیین مدل R ضریب تعیین ضریب تعدیل میزان خطای انحراف از برآورد 1 417/0 174/0 163/0 430/6 نتایج جدول فوق نشان میدهد متغیر ضریب تعیین یعنی اعتماد به نفس 417/0= R2 به دست آمده است و این مقدار نشان میدهد 417/0 درصد تغییرات در مهارتهای اجتماعی به اعتماد به نفس افراد مربوط است و بقیه به عوامل دیگر بستگی دارد."