چکیده:
از جمله علل کلیدی که سازمان ها و به ویژه مراکز آموزش عالی را به سمت ناکارآمدی سوق می دهد، عدم ارزیابی فرآیند ها و نتایج حاصل از آن ها می باشد. چنانچه مراکز آموزش عالی جایگاه خود را شناخته و از نقاط ضعف خود آگاهی یابند، بی تردید درصدد رفع آن نواقص اقدام خواهند نمود. هدف از این پژوهش، که دامنه انجام آن یکی از مجتمع های فنی- مهندسی است، ارائه یک روش در ارزیابی عملکرد مدیریت مراکز آموزش مهندسی بر اساس مدل تعالی EFQM است. از آنجا که فضای تصمیم گیری حاکم بر مراکز آموزش عالی، همچون بسیاری از سازمان ها، عموما فازی است، لذا به منظور تطابق بیشتر این روش با شرایط حاکم بر فضای تصمیم گیری، الگوی پیشنهادی در محیط فازی طراحی شده است تا بتوان به ارزیابی دقیق تری از عملکرد مدیریت مراکز آموزش مهندسی دست یافت.
خلاصه ماشینی:
"در عین حال با وجود نقاط قوت متعدد این مدل، بررسی کتب، مستندات و مقالات منتشر شده از سوی بنیاد کیفیت اروپا از سال 1988 تاکنون حاکی از آن است که بنیاد کیفیت اروپا فاقد روش و شیوهای موثر در رفع ابهامات ارزیابیها است: از جمله مشکلات در ارزیابی بر اساس مدل تعالی عملکرد این است که تمامی معیارها کیفی و به صورت متغیرهای کلامی بیان شدهاند که با ابهام همراه هستند، بنابراین سنجش آنها توسط شیوههای قطعی میتواند به دو دلیل زیر مورد انتقاد قرار گیرد: نخست این که این شیوهها ابهام مرتبط با قضاوتهای افراد و تغییرات ارزش آنها هنگام انتقال به اعداد را نادیده میگیرند و دوم آن که قضاوت ذهنی در انتخاب و اولویت ارزیابی کنندگان، تأثیر بسیاری برنتایج این روشها دارد و از آنجا که ارزیابی در سازمانهای گوناگون بر مبنای پیش بینی است و اغلب حالت قضاوتی دارد، در نتیجه با بررسی نمرات داده شده در ارزیابی یک سازمان مشاهده میکنیم که دو ارزیابی برای یک سازمان مشخص، منجر به نمرات متفاوتی شده است.
a( b ( c تابع عضویت به صورت زیرتعریف می شود(همان منبع، 69): در شکل3 یک عدد فازی مثلثی نشان داده شده است: Triangular Fuzzy Number (TFN) همچنین اگرM =(a1,b1,c1) و N=(a2,b2,c2) اعداد فازی مثلثی باشند، آنگاه محاسبات فازی مورد نیاز به قرار زیر خواهد بود (Yager, 1981, 159) : روش وقتی پارامتر سیستمی ، شامل n متغیر که به صورت بیان میشوند و در قالب یک بردار، بردار را می سازند، در حال ارزیابی است، در حقیقت تأثیرات تمامی این متغیرهای بر روی ارزیابی میشود."