چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل برکاهش رفتارهای پرخاشگرانه ی
دختران فراری شهر اصفهان انجام شده است. این پژوهش بر پایه ی طرح خط پایه چندگانه اجرا
شده است. آزمودنی های پژوهش سه دختر فراری با رفتارهای پرخاشگرانه بودند که به صورت
تصادفی از میان دختران فراری مرکز ارشاد شهر اصفهان انتخاب شدند که بوسیله ی مصاحبه با
روانشناس و مدیر مرکز و همچنین بررسی پرونده هایشان پرخاشگر تشخیص داده شده بودند. در
این پژوهش از چک لیست رفتارهای پرخاشگرانه استفاده شد. افراد به صورت پلکانی وارد
موقعیت آزمایش شدند و جلسات آموزشی به صورت انفرادی اجرا گردید. تحلیل داده ها با
استفاده از روش ترسیم نمودار روند و تعیین اندازه اثر با تحلیل درون موقعیتی، بین موقعیتی و
موقعیتهای مشابه انجام شد. نتایج تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی نمودار داده ها در هر
PND آزمودنی حاکی از تفاوت معنادار بین موقعیت مداخله و خط پایه برای سه آزمودنی بود(با
100 % برای آزمودنی 2 و 87 % برای آزمودنی 3). همچنین در موقعیت های ، %75 برای آزمودنی 1
پیگیری عملکرد تمامی آزمودنی ها (بعد از 1 ماه و 1 هفته) حفظ شده بود.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- درصد رفتارهای پرخاشگرانه در موقعیت خط پایه برای سه آزمودنی آزمودنی جلسات جلسه ی اول جلسه ی دوم جلسه ی سوم جلسه ی چهارم جلسه ی پنجم جلسه ی ششم جلسه ی هفتم آزمودنی شماره 1 73 83 85 آزمودنی شماره 2 91 91 94 90 94 آزمودنی شماره 3 70 72 70 75 71 76 76 جدول2- درصد رفتارهای پرخاشگرانه در موقعیت مداخله و پیگیری برای سه آزمودنی آزمودنی جلسات جلسه ی اول جلسه ی دوم جلسه ی سوم جلسه ی چهارم جلسه ی پنجم جلسه ی ششم جلسه ی هفتم جلسه ی هشتم پیگیری پیگیری آزمودنی شماره 1 84 84 64 72 72 68 71 70 68 67 آزمودنی شماره 2 74 74 67 53 49 57 43 39 40 42 آزمودنی شماره 3 72 65 53 51 48 68 50 31 55 55 یافته های جداول 1و2 به صورت نمودار داده ها به قرار زیر است: نمودار 1- اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه ی افراد نمونه در یک طرح خط پایه چندگانه با شرکت کنندگان بر اساس تحلیل دیداری نمودار داده های آزمودنی شماره 1، خط میانه، خط روند و محفظه ی ثبات آنها به قرار زیر به دست می آید: نمودار 2- خط میانه، خط روند و محفظه ی ثبات آزمودنی شماره 1 جدول(3) نتایج تحلیل دیداری درون موقعیتی و بین موقعیتی نمودار داده های آزمودنی شماره 1 را طبق فرم پیشنهادی تحلیل دیداری درکتاب روش شناسی طرح های مورد- منفرد در علوم رفتاری و پزشکی(فراهانی و همکاران، زیر چاپ) نشان می دهد: جدول3- متغیرهای تحلیل دیداری درون موقعیتی و بین موقعیتی"آزمودنی شماره 1" درون موقعیتی بین موقعیت ها توالی موقعیت ها A1 B1 1-مقایسه ی موقعیت B A طول موقعیت ها 3 8 2- تغییرات روند سطح 2."