چکیده:
در شکلگیری سازمان فضایی شهرهای سنتی ایران همواره ارتباطی منطقی بین نقش فضاهای شهری و منظر آنها در مقیاس خرد و کلان برقرار بوده است. تعاریف مدرنیته و شکلگیری مناسبات نوین اقتصادی و اجتماعی منجر به ظهور کالبدی شد که ارتباط بین گذشته و حال فضاهای شهری را از هم گسست. این ناهمگونی به ویژه در بطن بافتهای تاریخی با مرکزیت مذهبی منجر به گسستهای اجتماعی و فاصلهگرفتن آنها از جریان توسعه شهری شد. از سوی دیگر، روشهای مداخله در بافت بلافصل این مراکز، در هر دورة زمانی، بسته به میزان درک ارزش و جایگاه کارکردی آنها از جانب مسئولین و کارشناسان، وزن متفاوتی به خود گرفت و همواره بین دو رویکرد حفاظت و توسعه در نوسان بوده است.سیر تحولات تاریخ شهر «ری» نشان میدهد استخوانبندی اصلی شهر که به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) منتهی میشود، دارای مهمترین ارزشهای تاریخی و فرهنگی- مذهبی است که در کنار یکدیگر منظر ویژهای را برای این منطقه به وجود آورده است. خیابان حرم به عنوان آستانة ورود به حرم، یک فضای جمعی در بافت سنتی شهر عبدالعظیم است که از دوره قاجار تاکنون کیفیت دسترسی به این مرکزیت را تعریف کرده است. اما در اجرای طرح «بهسازی» اخیر خیابان شمالی حرم تنها به آرایهبندیهای فضا همچون کفسازی و جدارهسازی پرداخته شده است و ا تداوم هویتی مکان از بین رفته است. در حالیکه مفاهیمی مانند رعایت اصل سلسله مراتب، هنجارهای زیارت، قابلیتهای محیط، پیشینة تاریخی و فرهنگی ـ اجتماعی و به ویژه تحلیل مکانهای خرد رفتاری درون فضا به عنوان مبانی اصلی مداخله در منظر زیارتی باید مدنظر قرار گیرد.
There has ahways been a gical connection between the formation of traditional Iranian cities and whan areas in terms of micro and macro scale. Definitions of moder and the formation of new econorric and social rels- tions led to the physical appearance of a gap between past and present urban spaces; this heterogeneity, particularly within the context of historical religious center resulted in a break in the social and urban developrrert. On the other hand, interventions in the irmediate context of these centers at any time depending on the value of the function assessed by officials and experts; vary between the twn approaches to conservation and development Historical change in"Ray” city shows that the rain structure of the city ends in the Hazrat Ab- dubAzim shrine, which is considered the most important historical and cultural - religious vak uesthat are revealed together in this area. The Shine Street is located near the entrance to the shine which acted as a public space in the cor- text of traditional Abdul-Azirm town since Qajar period and has defined access quali to the centre. The North Avenue irmproverment project has only considered the walls and paverrents which could not maintain the identity of the place. Coricepts such as respect for the princi ple of hierarchy of norms regarding pilgrimage, environmental potentials, cultural and social history, and especially the micro-behavior sal objects in the space, needed to be considered asthe basis for intervertion
خلاصه ماشینی:
"موضوع حرم و ساماندهی بافت پیرامونی آن در تمام طرحهای مصوب تهران از 1349 تا امروز در دستور کار قرار داشته است و به تبع وزن کارشناسی و مدیریتی متولیان توسعه حرم و نوسازی بافت پیرامون آن، اقداماتی صورت گرفته که در ذیل به آن پرداخته میشود : طرح جامع تهران (1349) : منطقه 20 به عنوان بخشی غیرمتصل به وسیلۀ سه محور به تهران متصل میشده است.
طرح تفصیلی ویژه نوسازی اطراف حرم (سازمان نوسازی - 1386) : نوسازی محلات پیرامونی حرم بر اساس نگرش سیستمی و پیوند زدن این محدوده به زندگی شهری تهران طرح ساماندهی و توسعه بافت پیرامون حرم (مشاور پارسوماش و شرکت عمران و نوسازی ری - 1387) : چشمانداز توسعه حرم با 3 پیشنهاد در مقیاس محورها، تخریب بافت فرسوده و پاکسازی کل محلات پیرامونی با ایجاد یک پهنه سبز سرمشقهای فراموش شده در تدوین طرحها مهمترین مسئله در برنامهریزی برای حرم، چگونگی همجواری این مرکز مذهبی با بافت پیرامون و کیفیت این بافت است.
در مورد مسیرهای اجتماعی-تاریخی موضوع طراحی اینجاست که ساختمانها و فضای بین آنها تا چه اندازه نقش دارند و تا چه حد تنها ایجاد راه (مسیر) برای رسیدن به مقصد مهم است.
در طراحی و نوسازی مکانهای مذهبی شاخص لازم است به مفاهیمی همچون الگوهای هنجاری زیارت، قابلیتهای محیط، پیشینه فرهنگی ـ اجتماعی و در نهایت تحلیل مکانهای خرد رفتاری درون فضا توجه کرد تا از این راه بتوان انطباق نیازهای معنوی و اجتماعی بر مکانهای پاسخگوی آنها را، به تحقق رساند.
Pic4: Religious Places as Public Spaces, Abdul-Azim shrine, Shahr-e Rey, Iran."