چکیده:
امروزه طراحی اعلان فیلم» به منزله هنری کلیدی به رسمیت شناخته شده و بنا بر این گذاشته
شده است که اعلان فیلم باید حدود شصت ثانیه یا کمترء موضوع فیلم را آشکار کند و در همان حال»
آن قدر در مخاطب بالقوّهاش ایجاد علاقه کند که حاضر به دیدن فیلم شود. به همین منظورء طراح
اعلان فیلم» در پی یافتن عناصرء تصاویرء نشانهها و نمادهایی است که هرچه بیشترء این ارتباط را با
مخاطب برقرار کند. متاسفانه بیشتر اعلانهای نمادگرای فیلم در ایران» در ارتباط با مخاطب دچار
مشکل هستند به همین منظورء بسیاری از تهیهکنندههاء یا از طراحی اعلان نمادگرا برای فیلم خود
صرف نظر میکنند یا در کنار اعلان نمادگرا به طراحی اعلانهای تجاری فیلم نیز میپردازند تا گیشه
فروششان را تضمین کنند.
در این پژوهش کوشش شده ضمن مطالعه اعلانهای نمادگرای فیلم در ایران و به طور خاص»
اعلانهای نمادین فیلمهای برگزیده بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجرء دلایل ضعف اعلانهای
نمادگرا در ایجاد ارتباط با مخاطب، مورد شناسایی قرار گیرد و به سوّالاتی همچون: آیا نمادهای به کار
رفته در اعلانهای نمادگرای فیلمهای برگزیده جشنوارههای فیلم فجرء توانسته است پیام فیلم را به
مخاطب منتقل کند؟ آیا این نمادها با توجه به محتوای فیلم انتخاب شدهاند؟ اعلانهای نمادگرا در
کدام یک از گونههای سینمایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؟...پاسخ داده شود.
روش این تحقیق توصیفی - تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت ترکیبی (کتابخانهای»
منابع تصویری» اینترنت) بوده است. عدم رمزگشایی سریع نمادهاء هماهنگی نمادهای مورد استفاده
در اعلانها با محتوای فیلمها و بیشترین سهم گونهی معناگرا در اعلانهای نمادگراء نتایج به دست
آمده پژوهش حاضر است.