چکیده:
بازاریابی داخلی تلاشی برنامه ریزی شده است که در بازاریابی به عنوان یک رویکرد به کار می رود تا بر مقاومت سازمان در برابر تغییر غلبه نموده و در آن ها جهت اجرای اثربخش استراتژی سازمانی هماهنگی بین وظیفه ای ایجاد نماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر سکوت سازمان در اداره امور مالیاتی شهر اصفهان است. در این راستا جهت تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت که عدد 83/0 به دست آمد که بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید و در نهایت بر اساس ضریب کندال، میزان روایی آن 80/0 محاسبه گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان اداره امور مالیاتی شهر اصفهان در سال 1391 بود که تعداد 720 نفر را شامل شد. نمونه آماری از بین کارکنان در هشت واحد مالیاتی به صورت تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه آماری انتخاب شد که بر اساس حجم نمونه، 240 پرسشنامه توزیع گردید و در نهایت 222 پرسشنامه برگشت داده شد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از انجام تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه، مشخص گردید که بازاریابی داخلی تاثیر معنی داری بر سکوت سازمان دارد.
خلاصه ماشینی:
"این ویژگیها شامل فرآیندهای تصمیمگیری، فرآیندهای مدیریت فرهنگ و ادراکات کارکنان از عوامل موثر بر سکوت است (Dimitris &Vakola, 2007)، اما در عین حال دو عامل اصلی که سبب سکوت کارمندان در سازمان میگردد عبارتند از: ترس مدیران از بازخورهای منفی از سوی کارمندان به دلیل به خطر افتادن منافع و موقعیتشان؛ تصور کارکنان از باورهای مدیریت در مورد آنها.
با توجه به نتایج بهدست آمده از فرضیههای پژوهش و تحلیلهای صورت گرفته، میتوان پیشنهادهای زیر را برای کاهش سکوت در سازمانها ارایه کرد: - برقراری برنامههای بهبود مدیریت منابع انسانی برای آموزش مهارتهای تصمیمگیری و درگیری در مشکلات؛ - اتخاذ تصمیمها بهصورت گروهی و اهمیت دادن به گروهها وکمیتههای کاری در سازمانها؛ - تشکیل کارگاههای آموزشی مهارتهای برقراری ارتباط برای مدیران و سرپرستان؛ - تغییر فرهنگ سازمانها در جهت سازمانهای یادگیرنده و یادگیری سازمانی؛ - شناسایی توانمندیها و قابلیتهای افراد و استفاده از آنها در امور اجرایی و تصمیمگیری؛ - استقرار نظام پاداشدهی مناسب برای نظرها و پیشنهادهای خلاق؛ - شناسایی ویژگیهای فردی و شخصیتی افراد برای واگذاری مسئولیت به آنها؛ - تدوین آییننامههایی برای حمایت از نظریات کارکنان و تشویق کارکنان به ارایه نظرها.
همچنین پیشنهاد میگردد که سکوت سازمانی، از جانب پژوهشگران داخلی توسط مطالعات کیفی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که ادبیات رایج در این زمینه، عمدتا ادبیات مبتنی بر پژوهشهای انجام گرفته در خارج از کشور است، لذا بهتر است این پدیده و عوامل بهوجود آورنده آن با توجه به فرهنگ سازمانی و نظام ارزشی حاکم بر سازمانهای کشور و با توجه به شرایط محیطی، زمینهای و رفتاری در سازمانهای اجرایی کشور مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و در واقع بومیسازی شده و در اختیار مدیران قرار داده شود.
This article tries to study the effect of internal marketing on organizational silence in Esfahan Taxation Office."