چکیده:
هدف اصلی این مطالعه، بررسی تأثیر گروه های تجاری بر سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران با اتکا بر تئوری های اصلی تقسیم سود یعنی تئوری علامت دهی، تئوری نمایندگی، تئوری سلسلهمراتبی و تئوری چرخه ی عمر شرکت م یباشد. نمونه این تحقیق شامل 145 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق1380 می باشد. برای آزمون فرضی هها ی تحقیق، از مدل توبیت استفاده شده - بهادار تهران طی دوره زمانی 1389است. برخلاف پیش بینی ها، نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان سود تقسیمی در شرکتهای وابسته به گروه هایتجاری در مقایسه با شرکتهای مستقل کمتر است. همچنین، نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان سود تقسیمیدر شرکتهای وابسته به گروه های تجاری متنوع و بزرگ در مقایسه با شرکتهای وابسته به سایر گرو هها بالا تر است.سایر یافته های این تحقیق نشان می دهد که بین عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی با سیاست تقسیم سودرابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین، سیاست تقسیم سود شرکتهای وابسته به گروه های تجاری در مقایسه باشرکتهای مستقل حساسیت کمتری به عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی دارد. علاوه بر این، سیاستتقسیم سود شرکتهای وابسته به گروه های تجاری متنوع و بزرگ حساسیت کمتری به عدم تقارن اطلاعاتی ووابستگی مالی خارجی در مقایسه با شرکتهای وابسته به سایر گرو هها دارد. نتایج این تحقیق هیچ رابطه معناداریبین عمر شرکت و سیاست تقسیم سود نشان نمیدهد.
خلاصه ماشینی:
سایر یافتههای این تحقیق نشان میدهد که بین عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی با سیاست تقسیم سود رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
علاوه بر این، سیاست تقسیم سود شرکتهای وابسته به گروههای تجاری متنوع و بزرگ حساسیت کمتری به عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی در مقایسه با شرکتهای وابسته به سایر گروهها دارد.
گروههای تجاری با ایجاد یک بازار سرمایه داخلی بین شرکتهای عضو، سعی میکنند تا منابع مالی مورد نیاز خود را از این راه تقریبا بیخطر (که در مقایسه با تأمین مالی خارجی کمهزینهتر نیز میباشد) تأمین کنند و همچنین، مشکل عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی را از پیش رو بردارند.
در واقع، تنوع و گستردگی گروههای تجاری متنوع و بزرگ، سبب شده است تا این گروهها در مقایسه با گروههای غیر متنوع، کمتر در معرض عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی قرار گیرند و سود سهام بالاتری به سهامداران خود بپردازند.
سایر یافتههای این تحقیق نشان میدهد بین عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی با سیاست تقسیم سود شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
همچنین، نتایج این مطالعه نشان داد که سیاست تقسیم سود شرکتهای وابسته به گروههای تجاری، حساسیت کمتری به عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی در مقایسه با شرکتهای مستقل دارد.
همچنین، سیاست تقسیم سود شرکتهای وابسته به گروههای تجاری متنوع و بزرگ در مقایسه با شرکتهای وابسته به سایر گروهها (غیر متنوع)، حساسیت کمتری به عدم تقارن اطلاعاتی و وابستگی مالی خارجی دارد.
"Board Composition, Ownership structure and dividend policies in an emerging Market", Journal of Managerial Finance, Vol. 34, No. 12, pp.
Journal of Banking & Finance, Vol. 33, pp.