چکیده:
یکی از پرسشهای مهم در معرفتشناسی واقعیات غیرفیزیکی، آگاهی پدیداری است. ادعای اصلی فیزیکالیسم و از جمله نظریۀ بازنمودی ذهن این است که تبیین حقیقی رویدادها تنها از طریق تبیینهای فیزیکی امکانپذیر است، از اینرو میتوان تبینی بر پایه قوانین فیزیکی و عینی از چنین واقعیاتی ارائه نمود. در مقابل این دیدگاه، پدیدارگرایان(تحلیلی) معتقدند تجربیات آگاهانه و جنبه سوبژکتیو آگاهی پدیداری به تبیینهای فیزیکی، عینی و علومشناختی تن نمیدهند. این مقاله سعی دارد بعد از صورتبندی مسئلۀ آگاهی پدیداری بر اساس ذهنیت قائم به تلقی مدرک، راه حلهای نظریههای بازنمودی ذهن را مطرح و نقدهای وارد بر آن را بیان کند و به این مسئله بپردازد که آیا نظریههای بازنمودی میتواند چارچوب نظری قابل قبولی برای تبیین علی مسئلۀ آگاهی پدیداری به دست دهد؟
خلاصه ماشینی:
در مقابل ، سؤالاتی مانند چرا از سیستم های شـناختی ، تجربـۀ درد و خـارش بـه وجـود میآید و چرا این تجربه ها همراه سیستم های شناختی هستند؟ و برای کسی که تاکنون قـادر به دیدن نبوده ، چگونه ممکن است کیفیت ذهنی از قرمزی گوجه فرنگی وجود داشته باشد؟ و آیا ما میتوانیم تبیینی فیزیکی از «چگونه خفاش بودن » ارائـه نمـائیم ؟ و چـرا فراینـدهای شناختی باید مبنای تجربۀ پدیداری باشد، به دسته دوم سؤالات تعلق دارند.
در ادامـه ، نظریـۀ بـازنمودی ذهن به عنوان راه حلی بـرای ایـن مسـئله را مطـرح نمـوده ، بـا طـرح برخـی اعتـراض هـا چالش های پیش روی این نظریه را مطرح میکنیم و به این سؤال مـیپـردازیم کـه آیـا ایـن نظریه در ادعای خود مبنی بر تبیین مسئله آگاهی پدیداری موجه است یا خیر؟ طرح مسئله آگاهی پدیداری و ذهنیت قائم به تلقی مایکل تای در کتاب تاثیرگذار ده مسئله آگاهی: نظریۀ بازنمودی ذهـن پدیـداری، هسـته مرکزی تأملات درباره مسئلۀ آگاهی پدیداری را همان مسئله ذهنیت قائم به تلقی و دیـدگاه مدرک ٢ میداند که بیان کننده خصیصه ذاتی و توصیف کننده چیستی تجربۀ آگاهانه است .
بدین ترتیب که اگر پدیـداری بودن تجربۀ دیدن را همان محتوای حالت بازنمودی بدانیم کـه از بـازنمود بصـری تشـکیل شده است ، قائل به بازنمودگرائی شده ایم ، حال چنان که «تجربۀ پدیداری دیدن را به همـان حالت ذهنی بازنمودی تحویل نبرده ، بلکه حالت پدیداری بصری توسط حـالات ذهنـی در مرتبه ایـی بـالاتر مـورد ملاحظـه قـرار بگیـرد، قائـل بـه بـازنمود مرتبـه بـالاتر شـده ایـم » (٢٠٠٤:٢٠ ,Carruthers).