چکیده:
تمایل به گردشگری یکی از مهمترین حوزههای مطالعاتی در گردشگری است. درک اینکه چرا مردم سفر میکنند و چه عواملی بر تمایلات رفتاری آنها در انتخاب یک مقصد گردشگری اثر میگذارد، میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت گردشگری باشد. از جمله عواملی که در میزان تمایل به گردشگری و تقویت آن تأثیر بسزایی دارد، سرمایه اجتماعی است که بهرغم اهمیت بسیارش کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است که ابتدا سهم سرمایة اجتماعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری مورد توجه قرار گیرد و سپس مقایسهای میان سهم این دو سرمایه ارائه شود. این پژوهش در سنت کمی، با روش پیمایش ربطی و با استفاده از پرسشنامة محققساخته با 400 نمونة آماری در دو سایت گردشگری حافظیه و تختجمشید شیراز انجام شده است. یافتههای این بررسی حکایت از این امر دارد که بین سرمایههای اجتماعی و فرهنگی و میزان تمایل به گردشگری و ابعاد آن رابطه وجود دارد. مجموع تأثیر مستقیم و غیر مستقیم سرمایة اجتماعی برابر با 33 درصد است و در مقایسه با سهم 29 درصدی سرمایة فرهنگی میتوان گفت که سرمایة اجتماعی سهم و تأثیر بیشتری را در میزان تمایل به گردشگری دارد
خلاصه ماشینی:
در این مقاله سعی شده است که ابتدا سهم سرمایة اجتمـاعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری مورد توجه قرار گیرد و سـپس مقایسـه ای میـان سهم این دو سرمایه ارائه شود.
مجموع تأثیر مستقیم و غیر مستقیم سرمایة اجتماعی برابر با ٣٣ درصد است و در مقایسه با سهم ٢٩ درصدی سرمایة فرهنگی می توان گفت کـه سـرمایة اجتمـاعی سهم و تأثیر بیشتری را در میزان تمایل به گردشگری دارد.
به لحاظ تجربی کارهـای نسـبتا محـدودی دربارة این موضوع انجام شده است که در ذیل به مواردی از آن ها اشاره می شود: ـ مک گی و همکاران سرمایة اجتماعی مرتبط با گردشگری منطقه و سـرمایة سیاسـی ، انسانی ، فرهنگی ، طبیعی ، مالی و ترکیبی از آن ها را مورد سنجش قرار داده اند.
ـ مهدی کروبی در بررسی «فرهنـگ قـومی ، سـرمایة فرهنگـی و صـنعت گردشـگری » (١٣٨٧)، به شیوة اسنادی اهمیت فرهنگ قومی به منزلة بخشی از سرمایة فرهنگی هر جامعه را مورد بحث قرار داده است .
ضـریب هم بستگی پیرسون بین سرمایة اجتماعی و ابعاد تمایـل بـه گردشـگری برابـر بـا ٠/٤٠٥ و سطح معناداری آن (٠٠٠٠=P) حاکی از رابطة معناداری بـین سـرمایة اجتمـاعی و میـزان تمایل به گردشگری است .
برای بررسی سهم سرمایه هـای اجتمـاعی و فرهنگـی در میـزان تمایل به گردشگری نظریه های مختلفی مطرح شده است کـه هریـک از آن هـا بـه بررسـی ابعادی از این سازه ها می پردازند.