چکیده:
مراد از تبیین تفاوت شهادت زن و مرد در فقه و حقوق امامیه یادآوری این نکات است که نوع جنسیت در خلقت فضیلت نیست و همچنین مراد از ارزش شهادت بیان نقش جنسیت در اعتبار شهادت نیست؛ لذا در این مقاله این مساله بررسی خواهد شد که آیا زن و مرد بودن تاثیری در شهادت دارد یا خیر؟ ممنوعیت شهادت زنان امری مطلق نیست، بلکه ایشان از اصل و مبنای شهادت کنار گذاشته نشده و شهادت آنها در برخی از موارد پذیرفتنی است. نکتهی حائز اهمیت این است شهادت یک حق نیست که زنان از این حق محروم شده باشند بلکه یک تکلیف است و تکلیف آنها نسبت به مردان سهلتر می¬باشد
The goal of explaining testimony differences in Imamiyah jurisprudence is reminding the points which indicate that the type of gender is not a superiority in creation and also the testimony value does not mean expressing the role of gender in testimony validity. So، in this essay، this problem will be studied that whether being a man or a woman can affect testimony or not? The deprivation of women of testimony is not an absolute affair، but they are not dismissed from testimony basis and their testimonies are accepted sometimes. The significant point here is that testimony is not a right of which women have been deprived، butit's a duty and women's duty is easier in comparison with men.
خلاصه ماشینی:
"com"/> چکیده مراد از تبیین تفاوت شهادت زن و مرد در فقه و حقوق امامیه یادآوری این نکات است که نوع جنسیت در خلقت فضیلت نیست و همچنین مراد از ارزش شهادت بیان نقش جنسیت در اعتبار شهادت نیست؛ لذا در این مقاله این مسأله بررسی خواهد شد که آیا زن و مرد بودن تأثیری در شهادت دارد یا خیر؟ ممنوعیت شهادت زنان امری مطلق نیست، بلکه ایشان از اصل و مبنای شهادت کنار گذاشته نشده و شهادت آنها در برخی از موارد پذیرفتنی است.
4-3- حقوقی که با شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن یا یک شاهد مرد و قسم ثابت میشود؛ ضابطه در این حقوق عبارت است از: - هر حقی که مال باشد؛ مانند دیون و عین مالی که در دست کسی باشد بدون اینکه اسم دین به آن صدق کند (مانند امانت، عاریه)؛ - هر حقی که مقصود از آن رسیدن به مال باشد؛ مثل جنایتی که موجب پرداخت دیه گردد؛ مانند قتل خطایی، جنایت عمدی عضو (که در صورت قصاص) به جنایتکار ضرر میرساند و جنایتی که سبب قصاص نمیشود؛ مانند کشته شدن فرزند توسط پدر خود(جبعی عاملی 1412: ج1، ص 256) برخی از فقها معتقدند اگر این نوع حق به دو قسم تقسیم شود؛ قسم اول حقوقی که به وسیله یک شاهد و یمین ثابت نخواهند شد، بلکه به وسیله دو مرد یا یک مرد و دو زن ثابت میشوند؛ مثل نکاح، و حقوقی که علاوه بر دو مرد و یک مرد و دو زن به وسیله یک شاهد و یمین هم ثابت میگردند، بهتر خواهد بود(ر."