Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر سبک های اسنادی و سازگاری روان شناختی دانشجویان مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎22 صفحه - از 85 تا 106 )

چکیده:

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تاب­آوری پنسیلوانیا بر سبک­های اسنادی و سازگاری روان­شناختی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش شبه­تجربی با طرح پیش­آزمون، پس آزمون همراه با پیگیری 2 ماهه و جامعه آماری دانشجویان گروه روان­شناسی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 207 بود که به روش نمونه­گیری در دسترس 30 نفر از آن­ها انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و قبل، بعد از آموزش و 2 ماه بعد به پرسش­نامه سازگاری روان­شناختی دانشجویان با دانشگاه بیکر و سیریاک (1984) و پرسش نامه سبک­های اسنادی پیترسون، سیمل، بی­یر، آبرامسون، متالسکی و سلیگمن (1982) پاسخ دادند. برنامه تاب­آوری پنسیلوانیا به شیوه گروهی در 7 جلسه دو ساعته هفته­ای یک جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. یافته­ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه مداخله­ای در افزایش سطح سازگاری روان­شناختی و الگوی اسنادی خوش­بینانه و کاهش الگوی اسنادی بدبینانه دانشجویان موثر بوده است. نتیجه­گیری: آمورش برنامه تاب­آوری پنسیلوانیا را می­توان مداخله موثر و کارآمدی درنظر گرفت که با تغییر الگوهای اسنادی بدکارکردی دانشجویان نقش چشم­گیری در ارتقای سطح سازگاری روان­شناختی آن­ها ایفا می­کند.

Aim: The purpose of this study was to examine the effectiveness of Penn resiliency program on student psychological adaptation and attribution styles. Methods: In this pretest-posttest nonequivalent-group design in company with 2 months follow up stage، 30 students at Shahid Beheshti University in experimental and control groups responded to the student adaptation to college questionnaire Baker & Siryk (1984) and attribution style questionnaire Peterson، Semel، von Beayer، Abramson، Metalsky & Seligman (1982). The experimental group received 7 resilience training sessions (2 hours per session). Results: The results of covariance analysis indicated that Penn resilience program was effective in increasing psychological adaptation and optimistic explanatory patterns and in decreasing pessimistic explanatory patterns in short term and long term. Conclusion: This findings suggest that Penn resilience program in university students could result in increasing psychological adjustment by providing the ability to use optimistic explanatory patterns.

خلاصه ماشینی:

روش : روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون همراه با پیگیری ٢ ماهه و جامعه آماری دانشجویان گروه روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد ٢٠٧ بود که به روش نمونه گیری در دسترس ٣٠ نفر از آن ها انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و قبل ، بعد از آموزش و ٢ ماه بعد به پرسش نامه سازگاری روان شناختی دانشجویان با دانشگاه بیکر و سیریاک (١٩٨٤) و پرسش نامه سبک های اسنادی پیترسون ، سیمل ، بی یر، آبرامسون ، متالسکی و سلیگمن (١٩٨٢) پاسخ دادند. در نهایت ، نتایج مطالعات پژوهشگران داخلی علاقه مند به بهبود کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان نیز به طورتجربی از اثربخشی مداخله های شناختیـ رفتاری بر افزایش باورهای خودکارآمدی ، عزت نفس ، جرأت مندی و کاهش نشانه های اضطرابی حمایت کرده اند (بساکنژاد، زرگر و حاتمی سربرزه ، ١٣٩٢؛ ایلخچی ، پورشریفی و علیلو، ٢٠١١؛ همتی ثابت ، خلعتبری و امینی ، ١٣٩١؛ وحیدی مطلق ، کجباف و صالح زاده ،١٣٩٠؛ وطن خواه ، نیک آمال و نیک شعار، ١٣٩٠؛ حسینی بهشتیان ، ١٣٨٩). بنابراین ، با توجه به نتایج مطالعات مختلف ، دربارة ضرورت انجام مطالعاتی با هدف تجهیز روان شناختی دانشجویان در مواجهه با تجارب هیجانی منفی در موقعیت های تحصیلی، در پژوهش حاضر اثربخشی برنامۀ مداخله ای مبتنی بر بازآموزی اسنادی، در قلمرو مطالعاتی مدیریت تجارب هیجانی در بافت های تحصیلی، این برنامۀ آموزشی به طورتجربی بررسی و فرضیه های زیر را آزمون کرد.

کلیدواژه ها:

سازگاری روان شناختی ، سبک های اسنادی ، برنامه تاب آوری پنسیلوانیا

Pennsylvania resiliency program ، attribution styles ، Psychological Adaptation


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.