چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان استفاده و مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از پایگاه های مذکور پرداخته است. روش/ رویکرد پژوهش: جامعه پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز هستند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه360 نفری انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است. روایی و پایایی (902/0 =α ) آن مورد تایید قرار گرفته است. یافته ها: میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از پایگاه های اطلاعاتی تمام متن پیوسته زیاد است. دانشجویان بیشتر از دو پایگاه ساینس دایرکت و الزویر استفاده می کنند. دانشجویان از پایگاه های پیوسته بیش تر در انجام پایان نامه، کارهای درسی و تالیف و ترجمه کتاب و مقاله استفاده می کنند. نتیجه گیری: از آنجا که مهم ترین عوامل عدم استفاده دانشجویان از پایگاه های مذکور، نبود آگاهی و آشنایی کافی نسبت به پایگاه ها ذکر شده می باشد، لازم است تدابیر جدی برای طرح ریزی برنامه های آموزشی مداوم در این زمینه اتخاذ شود. از طرفی ضروری است با توسعه زیرساخت های فناوری و ارتباطی، نسبت به ارائه خدمات پایگاه ها در خارج از محیط دانشگاه (از راه دور) اقدام شود.
خلاصه ماشینی:
میانگین(درصد) دانشکده محل تحصیل مهندسی علوم اجتماعی جدول ۱ مقایسه میانگین میزان آشنایی دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز با پایگاههای مقالات تمام متن توسط آزمون دانکن در سطح ۱ درصد روان شناسی و علوم تربیتی هنر و معماری دامپزشکی حقیق الامور الوم علوم پایه کشاورزی علوم انسانی ۲ میزان استفاده از بین استفاده کنندگان پایگاههای مقالات تمام متن، بر اساس داده های موجود بیش از ۶۲/۶ درصد دانشجویان (۱۴۴) نفر به میزان زیاد و بسیار زیاد ۳۱ درصد (۷۱ نفر) در حد متوسط و در نهایت ۶/۵ درصد (۱۵ نفر) نیز به میزان بسیار کم و کم از این پایگاه ها استفاده میکنند همچنین تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که رابطه معنی داری در سطح ۵ درصد میان دانشکدههای مختلف محل تحصیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و میزان استفاده آنان از پایگاههای مذکور وجود دارد.
پایگاه ابسکو با توجه به تحلیل واریانس یک طرفه تفاوت معنی دار آماری در سطح ۱ درصد (۰/۰۰۲ - F-۳/۱۲۷ig) میان میزان آشنایی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه شیراز با پایگاه اطلاعاتی ابسکو وجود دارد با مشخص شدن معنی داری رابطه فوق، میانگین میزان آشنایی دانشجویان دانشکدههای مختلف با پایگاه اطلاعاتی ابسکو، توسط آزمون دانکن مقایسه شد (جدول (۴) بر اساس این طبقه بندی بالاترین میزان آشنایی با پایگاه ابسکو به ترتیب در دانشکدههای هنر و معماری (۲/۴) و علوم تربیتی و روانشناسی (۲/۱۸) دیده میشود.