چکیده:
خانواده و مباحث مرتبط با آن موضوعی بسیار گسترده است که در ده ها کتاب و رساله نمی توان به طور کامل به آن پرداخت. در این مجال آنچه مورد مداقه قرار گرفته است، پی گیری پاسخ به این پرسش است که چرا با وجود محتوای غنی اسلامی و با وجود دسترسی به حقایق مسلم دینی، در زمینه سبک های زندگی، امروزه گاهی شاهد نابسامانی در عمل به آنها در حوزه زندگی فردی و اجتماعی هستیم. این نوشتار ابتدا نگاهی گذرا به مفهوم سبک زندگی از دیدگاه علوم اجتماعی و روان شناختی داشته، سپس به مساله چالش های سبک زندگی می پردازد. در پایان به ارائه راه کارهایی متکی بر آموزش جهت کاهش این چالش ها پرداخته است. ره آورد این پژوهش این است که خلا وجود قالب های نو و به روز، که بتوان محتوای غنی اسلامی را در پوشش آن به خانواده و جوانان ارائه کرد، همچنان باقی است.
خلاصه ماشینی:
در این مجال آنچه مورد مداقه قرار گرفته است، پیگیری پاسخ به این پرسش است که چرا با وجود محتوای غنی اسلامی و با وجود دسترسی به حقایق مسلم دینی، در زمینة سبکهای زندگی، امروزه گاهی شاهد نابسامانی در عمل به آنها در حوزة زندگی فردی و اجتماعی هستیم.
، اما بعضی تغییرات که در سبک زندگی امروز جامعة ما ایجاد شده است، بدون توجه به ساختارهای فرهنگی ـ هویتی موجود وارد سبک زندگیهای جامعه شده است و چون بعضی از آنها مانند افزایش سن ازدواج، تجرد، روابط و آمیختگیهای افراطی در روابط زن و مرد و...
چنان که در خصوص مفهوم سبک زندگی، که در این نوشتار مورد توجه ماست، مهدوی کنی (1386) به نقل از هندری میگوید: کاربردهای سبک زندگی اغلب آن را به همان گویی و کلی گویی کشانده و از آن برای همه چیز و هیچ چیز استفاده شده است به گونهای که گاهی آن را به اشتباه حتی معادل فرهنگ در نظر میگیرند.
سبک زندگی اسلامی، فعل و انفعال فرد را در اسلام به عنوان کاملترین مکتب زندگی، جامعترین و در عین حال زیباترین سبک زندگی که مطابق با خواست فطری بشر نیز میباشد، مطرح کرده است، و برای تمامی جزئیات زندگی فردی و اجتماعی، براساس زیربنای فطری و وجودی انسان دستورالعمل ارائه نموده است.
سبک زندگی خداباورانه در مسائلی همچون قناعت، عدم حرص، خیرخواهی برای دیگران و نوع دوستی و بسیاری از منافع اجتماعی و فردی مؤثر است؛ چنان که دین اسلام در آموزههای خود از طریق آیات و احادیث بر این مسائل بسیار تأکید کرده است.