چکیده:
برای نقد و تحلیل کتاب «مطالعات اجتماعی» پایه هفتم هنوز خیلی زود است. چرا که هنوز کل کتاب در موقعیتهای مختلف و با دانشآموزان متفاوت تدریس نشده است. در واقع، ضمن تدریس است که مزایا و معایب کتاب موجود نسبت به کتابهای قبلی نمایان میشود. در غیر این صورت، آنچه با عنوان نقد مطرح میشود، بررسی شتابزدهای است که فقط به مسائل ظاهری و مشهود کتاب محدود میشود. از چنین منظری در درجه اول حجم کتاب با توجه به ساعات تدریس بسیار زیاد است. بهویژه آنکه سال تحصیلی ۹۳-۹۲ دانشآموزان حدود ۱۵ آبان کتاب را دریافت کردند و با تدریس هر درس در یک هفته نیز نمیتوان به جدول بودجه بندی مناسب رسید. حتی اگر این موضوع را نادیده بگیریم، به علت سنگینی برخی مطالب و گسترده بودن آنها، امکان تدریس یک درس در یک جلسه وجود ندارد. چنانچه با توجه به تقویم و ساعات تدریس، دروس را تقسیمبندی و تدریس کنیم، تدریس ۱۲ درس یا همان ۶ فصل در طول سه ماه مهر، آبان و آذر غیرممکن است، زیرا رسما از نیمه آذرماه امتحانات میان ترم و با کمی فاصله، امتحانات ترم اول شروع میشود. ساعات تدریس در ترم دوم نیز با کسر حداقل دو جلسه ایام نوروز و شروع امتحانات میان ترم در نیمه اردیبهشت و برگزاری امتحانات پایانی در اول خرداد ماه، با همین محدودیت زمانی مواجه است
خلاصه ماشینی:
"حتی اگر این موضوع را نادیده بگیریم، به علت سنگینی برخی مطالب و گسترده بودن آنها، امکان تدریس یک درس در یک جلسه وجود ندارد.
در فصل چهارم نیز از مسائل اقتصادی و تولید و توزیع صحبت به میان میآید که بهنظر میرسد، اگر فصل چهارم و سوم جابهجا میشدند، بهتر بود؛ چرا که دانشآموز کمکم پس از شناخت حق و حقوق و مسئولیتهای خود در اجرای قوانین و شرکت در انتخابات، با حقوق اقتصادی خود، یعنی چگونگی تولید، توزیع و مصرف و قوانین حاکم بر آنها آشنا میشد و آنگاه اهمیت نوع دوستی و همدردی را درک میکرد و به چگونگی مقابله با حوادث و آیندهنگری پی میبرد.
حفاظت از منابع آب، یکی دیگر از عوامل مهم زیست محیطی است، اما متأسفانه در کتاب به ضرورت حفظ و نگهداری این منابع نیز اشارهای نشده است.
مخصوصا کار برگههای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ و انجام فعالیتهای آنها، دانشآموزان را به وجد میآورد و باعث میشود که آنها با شوق و علاقه سعی کنند اسم خود یا دوستانشان را با خط میخی بنویسند و گاهی برخی از آنها به نوشتن نامه میپردازند، با وجود این، متأسفانه برای همۀ درسها کار برگه تعیین نشده است.
حتی اگر این موضوع را نادیده بگیریم، به علت سنگینی برخی مطالب و گسترده بودن آنها، امکان تدریس یک درس در یک جلسه وجود ندارد دانش اجتماعی بومی نوشتههای علمی و دانشگاهی معمولا از نظر شکل و سبک ویژگیهایی دارند که آنها را از دیگر انواع نوشتهها متمایز میسازد."