خلاصه ماشینی:
"شخصیتهای آثار حاتمیکیا بر اساس نگرهء مؤلف،آثار هرسینماگر مؤلف را میتوان با رشتههایی مشترک به هم پیوند داد و از راه شناخت مایههای مشترک،فیلمهای او را با توجه به مؤلفههایی ثابت،تحلیل و بررسی کرد نویسنده میکوشد کار را با دستهبندی شخصیتها شروع کند که شامل 60 صفحه است.
مایههای تکرارشونده در آثار فیلمساز در این بخش که در واقع تبیینکنندهء نظرگاه نویسنده دربارهء نگرهء مؤلف است،بر خلاف قسمت پیشین که بیشتر بر گفتوگونویسی فیلمهای حاتمیکیا استوار بود،به بررسی مایههای مشترک میان فیلمهای او میپردازد که با عنوانهایی چون جداافتادگی،جابهجایی(انتقال)،هویت و پلاک و بالاخره مایهء پرواز در کار حاتمیکیا-پرواز را به خاطر بسپار-از یکدیگر متمایز شده است.
در همین نمونهء مورد بحث یعنی آژانس شیشهای،تغییر ماهیت و موقعیت کاظم از یک همشهری دردمند که اتومبیلاش را برای خرید بلیت سفر گرو گذاشته است،به انسانی عاصی و مهاجم که اسلحه به دست میگیرد و جماعت داخل آژانس را چون شاهدی(گروگان)نزد خود نگاه میدارد، میتواند مهمترین مصداق برای بیان مضمون موردنظر نویسنده یعنی جابهجایی تلقی شود،اما در این زمینه تنها به همان صحنهء نامتجانس بسنده شده و مضمون مناسب با مصداقی نامناسب تبیین شده است."