خلاصه ماشینی:
"چه خوب بود در هریک از کانونهای بافندگی این دستبافتهها:آیینها،راه و رسمها،ترانهها، ضرب المثلها،بازیها،اعتقادها و باورها بیشتر مربوط به خود دستبافتهها مطرح میشد نه وسایل و مسایل اسب و شتر که طبیعی است خود،وادی و قلمروی دیگر است.
کتاب که عنوان و منظور و هدف اصلی خود را توصیف و سرشناسه کردن بافتههای مربوط به«جلهای عشایری و روستایی ایران»قلمداد کرده است از ورود به امور بافت و مسایل و موارد آنکه طبعا مستلزم تشریح مواد اولیه و طرز تهیه و ریسیدن و تابیدن آن در هر عشیره و طایفه و اسباب و دستگاه خاص بافندگی آن(از ابتداییترین تا پیشرفتهترین)همچنین فنون مختلفه چلهکشی،پودکشی،و بافتهای رایج هریک(به همراه شیوههای محلی)بروز ظهور مییابند،غافل مانده است.
این طبقهبندی میتوانست و میتواند شامل موارد زیر هم که اساس کار این دستبافتههاست باشد: اول-از نظر شیوه بافت: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در روش گلیمباف در دستبافتهای چون جل اسب از دو عامل تار و پود تشکیل میشود و نقوش آن(اگر نقشی داشته باشد)توسط پود شکل گرفته و تار توسط پود کاملا پوشیده شده است."