خلاصه ماشینی:
"در بخش دوم به نسبت میان شعر و عرفان اسلامی پرداخته شده،زیرا در میان هنرهای اسلامی در شعر مناسبترین ظرف،برای تجلی تفکر قلبی است و غایت بیان رازهای عارفان در کلام ظهور مییابد،لذا نگارگران همواره،مضامین آثار خود را در عوالم این اشعار جستجو کردهاند و در پی کشف این معانی از طریق تصویر بودهاند و چنان فضای نگارگری را مأنوس و مناسب با وضع و حال عرفان اسلامی یافتهاند که بستری مناسب برای همسخنی و حضور آن معانی به وجود آوردهاند تا آنجایی که در این راه قابلیت آشکار کردن رموز ادب عرفان اسلامی را بدست آوردهاند.
در فصل دوم ابتدا به توضیح«مقامات»و مراتب آنها پرداخته شده تا راه برای بررسی تصویری آثار هموار گردد،سپس به قابلیت بیان تصویری که نگارگران به کمک آن،معانی عرفانی را منتقل میکنند پرداخته شده است."