خلاصه ماشینی:
"او در چگونگی و توجیه کار خود،در مقدمه کتاب موضوع این نوشته،آورده است که:«به کار پژوهندگان غیر بومی در شناخت و پرداخت رگ و ریشههای نهفته و تاریخی و دیرینگی و زوایای باریک آئینها و باور داشتها اعتقاد ندارم؛ هرچند که کولهباری از دانشهای گوناگون بر دوش داشته باشند،چرا که میتوان با سرپنجهء تدبیر از کجا تا کجا را درنوردید و با دل بیدار و ایمان استوار،به هر ته گوشهء دنج بناهای دیرینه سال سرزد و یادداشت برداشت و عکس گرفت؛و میتوان پارهای از روایات و ترانهها را ضبط و برگردان کرد؛که اینها همه از واقعیتهای عینی است.
با این همه اگر کار گردآوری مواد کتاب آئینها و باورداشتهای گیل و دیلم براساس طرحی از پیش تنظیم شده(مثلا طرح گردآوری فرهنگ توده که صادق هدایت در سالهای 1322-1323 پیشنهاد کرد و طرحهای بعدی)پایه گذاری شده بود آنگاه پدیدههای بسیار دیگری از فرهنگ مردم آن دیار جزو دستاوردهای استاد پاینده لنگرودی جای خود را مییافتند.
8 از آنجا که گرد آمدن دانشهای برشمرده شده در یک فرد-اگر هم در گذشتههای دور،شدنی بود و بوعلیها و رازیها و بیرونیها را پدید میآورد-باری در زمانهء ما میسر نیست؛پس بر کار پاینده لنگرودی-و دیگر کسانی-که گام یا گامهایی در هر اندازه و سطح- در راه فرهنگ عامه برمیدارند-باید ارج گذاشت و سعیشان را مشکور دانست و دستاوردهایشان را، غنیمتهای نجات یافته از تاراجهای ایام و فراموشکاری انام ارزیابی کرد و با نگاهی از سر مقایسه در آنچه پیرامون فرهنگ عامه ایران عرضه کردهاند، گیلان نگاریهای استاد پاینده و خودش را،به حق در خور توصیفی دانست که همولایتی هوشمندش- جکتاجی-در حق او گفته است."