خلاصه ماشینی:
"تولد این شیوه نگارگری اساسا در مقطعی از تاریخ کشور صورت پذیرفت که با بروز مصائب و تحولات بزرگ اجتماعی همعصر قاجار همراه بود،شاید پیدایش این شاخه هنرهای تصویری ایرنی در پاسخگویی به شرایط نابسامان جامعه که بدنبال شکستهای بزرگ نظامی و حضور ارتشهای مستعمراتی در خاک وطن و ضصعف دربار قاجار در مقابله با آنان و ضرورت ایستادگی در برابر هجوم فرهنگی-مذهبی بیگانگان بود که گروهی از هنرمندان مردمی را بر آن داشت که با به تصویر کشاندن اساطیر ملی و وقایع محرم در نقاشی محملی برای بیان و تشدید مبانی همبستگی ملی و مذهبی بیابند و مظلومیت و حقانیت مردمی را که از یکسو قدرت مقابله با دسایس خناسان مستعمراتی را در عرصههای نظامی و سیاسی دوران قاجاریه نداشتند و از سوی دیگر از فرط استیصال گروهگروه مجبور به جلای وطن میگردیدند و یا در عرصههای نظامی قتلعام میشدند و عاقبت الامر نیز ناگزیر به پرداخت تاوان سنگین میشدند که با معاهدات ننگین استعماری بر آنان تحمیل میگردید،از اینرو شیوه بیان تصویری- نقاشی قهوهخانه-که صرفا در ابعاد بزرگ به سفارش عوام الناس پرداخته میشد،اساسا درتخدمت مردم کوچه و بازار درآمد و وسیلهای شد در خدمت مذهب و میهن که همواره حب الوطن من الایمان بوده است."