چکیده:
خانواده امروزی، نظام آموزشو پروش، دانشگاهها، رسانههاو محیطهای مختلف اجتماعی (میدانها) همگیدر در ارتقاء یا فرسایش گونههایمختلف سرمایههایفرهنگیبه طور کلی سهممتفاوتو والاییدارند. اصطلاح سرمایهفرهنگی نخستین بار توسط پیبر بوردیو و همکارش بیکر به سال ۱۹۷۷ در عرصههای ادبیاتو پژوهشهای جامعهشناسی مطر حگردیدو تا کنون د رکنار دیگرگونههای سرمایهاقتصادی،اجتماعی و نمادین مورد بررسی و واکاویهای مختلف قرارگرفته است. دربررسی حاضربه شیوه پیمایشی، با کمکابزار پرسشنامهپژوه شگر ساخته (ترکیبیازسئوالات بسته و گویهای)و ضریب آلفای ۸۰/0بانمونه تصادفی ۳۵۰ دانشجو آزمیان ۱۰۱۳ دانشجویدانشگاهصنعتی شریف وهمگی ورودی سال ۱۳۹۴ درشهرتهران، نشان میدهد؛ سه گونه سرمایه فرهنگی؛ به ترتیب از نهادینه، سپس عینیو در آخر ذهنی- کالبدی رتبه بندی میگردند که وجود چنین پدیدهای میتواند حاصل بدکارکردی نظام آموزشی کنونی هم باشد.
خلاصه ماشینی:
با این روی کرد، بوردیـو در جامعـه ی فرانسه ی روزگار خود به این نتیجه دسـت یافـت کـه گرچـه «افـرادبـا سـطوح سـرمایه ی فرهنگـی و معلومات فرهنگی ١٠ متفاوت و بر اساس پیشینه ی اقتصـادی - اجتمـاعی خـویش واردنظـام آموزشـی می شوند، اما میان آن ها، دانش آموزان دارای خاستگاه طبقـاتی متوسـط ١١ بهترمـی تواننـد بـه مـدد سرمایه فرهنگی خانواده با مدرسه سازگاری یافته ، برای موفقیت بیش تر دوران تحصیل مهیا گردند» (بوردیو،١٤:١٩٩٠).
وارد٥٥ (٢٠١١) میزان تماشای تلویزیون ، علاقه بـه فـیلم ، موسـیقی ، رویـدادهای موسـیقی ، خوانـدن کتاب ، هنرهای تجسمی ، غذاخوردن در بیرون منزل ، توجه به ورزش ، تماشای فعالیت های ورزشی ، تمرینات بدنی ، اهمیت دادن به سلامت بدن ، الگوی های پوشش ، معماری و چیدمان وسـایل خانـه وشیوه زندگی را نماگرهای سرمایه فرهنگی می دانـد و رابطـه ی بـین سـرمایه فرهنگـی و محرومیـت اجتماعی ٥٦ از دیگر مطالعات وی در این زمینه است .
ولی از سوی دیگر عادت واره های زیر در میان دانش جویان نقش روشنی ندارند: - علاقه به مطالعه کتاب های غیردرسی ، - علاقه به هنرو موسیقی والا، - حضور در جلسات علمی داوطلبانه ، - توجه به شعر، ادبیات و مفاخر فرهنگی ، - صحبت کردن به زبان خارجی در منزل ، - رفتن به موزه ، تئاتر، سینما و جشن واره های موسیقی و آواز، - فعالیت های هنری والا، - ارتباط بیش تر با دوستان ، نزدیکان و جامعه ، - معنویت گرایی / مادی گرایی ، - ورزش و تفریحات جمعی .
- Weininger, Elliot B & Lareau, Annette (2006) Cultural capital in educational research: a critical assessment.
Cultural capital in educational research: A critical assessment Temple University; SUNY Brockport.