خلاصه ماشینی:
اما تنها فلسفه نیست که مسئلة مرگ را مورد توجه قرار میدهد، برخی مکاتب ادبی نیز دلمشغولی ویژهای نسبت به مرگ نشان میدهند، رمانتیسیسم یا نیهیلیسم از این دستهاند که هر یک بهگونهای خاص از مرگ ـ محوری برخوردارند.
«چه کسی میمیرد؟» عنوان فصل اول کتاب است و مطالب زیر را دربر میگیرد: مرگ چیست؟ زندگی چیست؟ نیروی زندگی، کدام بخش از بدن زنده است؟ ماده در مقابل زندگی، مادة بازیابی شده، قوة تشخیص مغز، مراحل شیمیایی، ژنتیک، خود درونی.
فصل دوم «مرگ ذهن» نام گرفته و مباحث زیر را مطمح نظر قرار داده است: ذهن در برابر خود، ذهن چیست؟ ذهن کجاست؟ علم ذهن، پل فیمابین ذهن و مغز، حافظه، خودآگاهی، مرگ روحی، بازیهای ذهنی، فرار ذهنی.
در فصل سوم که «زندگی پس از مرگ» نام دارد، مرگ کلینیکی، خارج از تجربة جسمانی، مهاجرت، دانش باستانی، و تکامل روح مورد واکاوی قرار گرفتهاند و فصل چهارم با عنوان «علم ایمان» هشت موضوع را در دستور کار خود قرار داده: نیروانا یا روشنگری؟ نیاز به عشق، عشق واقعی کجاست؟ بهشت کجاست؟ جهنم کجاست؟ عشق کامل، بازگشت به خانه، برای شکاندیشان.
اما مطالبی همچون آناتومی درد، رواداری درد، رهایی از درد و درد مرگبار در فصل پنجم گرد آمدهاند که «درد مرگ» نام گرفته و سرانجام در فصل شش کتاب ـ «وقت مردن ما» ـ شش موضوع مطرح شده است که به ترتیب عبارتند از: ضرورت بیولوژیکی مرگ، پیام زماندار، وقتی بدن ما میمیرد چه اتفاقی رخ میدهد؟ مردن در بیمارستان، مدیریت مرگ جسمانی، بستر مرگ.
فصل سوم «تجربة آلمان» نام دارد و همانگونه که از عنوان آن پیداست، مباحث اخلاقی و قانونی مطرح شده در آلمان پیرامون اتانازی را مود بحث و بررسی قرار میدهد.