خلاصه ماشینی:
غوغای وهم/نکاتی درباره سبک هندی و زندگی و شعر غالب دهلوی/سید مسعود رضوی بازخوانی ای ز وهم غیر غوغا در جهان انداخته گفته خود حرفی و خود را در گمان انداخته هنگامی که در قرن دوازدهم، گرایشات موسوم به بازگشت ادبی ظهور کرده و درحال غلبه بر افکار شعرا و مجامع ادبی بود و سبک هندی، ظاهرا دوران افول خود را طی میکرد، به ناگهان شاعر برجستهای در صفحات شرقی ایران و هند ظهور کرد که جانی تازه به شعر پارسی در پاکستان و هند بخشید و نشان داد که سبکهای اصیل و مهم، همواره قابلیت احیا شدن و طرح مجدد دارند.
دیوان اشعار این شاعر برجسته در پاکستان و هند بارها به چاپ رسیده، اما در ایران، به تصحیح و تحقیق محمدحسن حائری، دیوان غزلیات و رباعیات غالب1 منتشر شد که از هرجهت اتفاق جالبی بود و امیدواریم مابقی آثار پارسی غالب نیز، حداقل یک بار به صورتی منقح و تصحیح شده منتشر شود تا منبع مهمی برای شناخت و ارزیابی ادب پارسی در خارج مرزهای ایران در یک دوران حساس از تاریخ ادبیات پارسی را در اختیار داشته باشیم.
یکی از زندگینامه نویسان غالب نوشته است: «غالب در دورانی قدم به عرصه وجود گذاشت که از یک طرف کمپانی هند شرقی با تسلط بر سواحل جنوبی شبه قاره هند و پاکستان به سرعت فرمانروایی خود را بر سراسر هندوستان آن روز گسترش میداد و از طرف دیگر اختلاف فرمانروایان مغول (بابریان) که مردم آنان را «پرندگان طلایی» نام داده بودند، هنوز در گوشه و کنار کشور از تکریم و احترام مردم برخوردار بودند اگر چه قدرت فرمانروایی آنها به افول گراییده بود.