خلاصه ماشینی:
"در این نوع شهرسازی گذر از فضایی بسته به فضای بستهء دیگر پی در پی و همواره تکرار شده است،بدون آنکه هرگز این پیوستگی قطع شود،یعنی هیچگاه فرد نیازی به خارج شدن از محیط موجود و معین ندارد،فقط یک سلسله گذرگاه ماهرانه تدارک میشود و مورد استفاده قرار میگیرد،زیرا ساختمان در تار و پود پیوسته ترکیب شده است و بنا به عنوان ساختمانی مجزا و منفرد جلوهگر نمیشود.
» نویسنده در ادامه به موضوع«نمادگرایی و ساختمان فضا»،نقش اساسی آینه که به عهدهء حوض وسط «حیاط-تالار»چلیپایی است اشاره کرده و در آخرین تیتر فصل سوم مطالبی را در باب محاسبات ریاضی معماران ایرانی در احداث بنای مساجد و به ویژه مسجد امام در اصفهان ذکر میکند و به سری تناسبهای 3،4 و 5 که از دوران باستان برای تعریف شکل جادویی به کار میرفته اشاره مینماید و اینکه جمع سه رقم مربوط به تناسبهای مستطیل یعنی 3،4 و 5 برابر 12 میشود و نیز اینکه عدد 12 برای ایرانیان شیعی مذهب همواره ارزشی بنیادی دارد و نماینده شمار امامانی است که فقه شیعه اثنی عشری بر وجود آنها بنا شده است، میپردازد.
و در ادامه بحث نیز مولف به پیدایش رنگ برای تزئین و آشنایی ایرانیان با هنر سفالگری رنگی اشاره دارد و سابقه آن را به دوره هخامنشیان مربوط میداند و تحت عنوان«معماری با تزئین کاشی هفت رنگ»به بررسی تحولات کاشی و کاربرد آن در معماری در ادوار مختلف تاریخ ایران میپردازد و اهمیت شهر کاشان که زادگاه آجرهای مربع لعابداری به نام کاشی بوده را خاطرنشان میسازد و در خاتمه نیز«کاشی معرق»و«ساخت کاشیهای هفت رنگ»را مورد بحث قرار میدهد."