خلاصه ماشینی:
"انسانشناسی و موسیقی دکتر ناصر فکوهی هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (به تصویر صفحه مراجعه شود) انسانشناسی (Anthropology) جدید از یک اصل محوری حرکت میکند و آن باورداشتن به«انسان» (Anthropos) به مثابهء یک موجود بیولوژیکی/فرهنگی است که هرچند در مکانها و زمانهای مختلف،گونههای بسیار متفاوتی از آن دیده شدهاند،اما شباهتهای بیشماری که میان اینگونهها،چه درون یک فرهنگ خاص و چه میان فرهنگهای گوناگون مشاهده میشوند،میتوانند گویای جهانشمول بودن این موجود باشند.
اگر خواسته باشیم در موسیقی عنصری را بیابیم که حامل این جهانشمولی در ذاتیترین شکل آن باشد، یعنی نوعی تداوم و اشتراک را از«قدیمیترین»و «سادهترین»اشکال موسیقی گرفته تا جدیدترین و «پیچیدهترین»اشکال آن نشان دهد،در نهایت تنها به یک عنصر میرسیم که میتوان ادعا کرد ذات موسیقی را میسازد و آن«صدا»ست.
علمی که توانست مفهوم «انسان» (Anthropos) را به مثابهء یک ذات تفکیکناپذیر یعنی همان موجود بیولوژیکی/فرهنگی که از آن سخن گفتیم مطرح کند و مفهوم«قوم»را به مثابه نوعی گروه انسانی که تنها در محیط غیراروپایی زندگی میکند از میان برداشته و با این کار حوزه مردمشناسی آغازین را از محدودهء مطالعهء بر اقوام و انواع زیست«غریب»به انسانشناسی یعنی مطالعهء انسان در همهء ابعادش در طول دو محور زمانی و مکانی گسترش دهد.
اگر مردمشناسی موسیقی در آغاز حیات خود در قرن 19 تنها به شناخت موسیقی«دیگری»علاقمند بود، تحولی که در علوم اجتماعی و بهخصوص در علم مردمشناسی در چند دههء اخیر اتفاق افتاده،گسترهء مورد مطالعه را به تمام انواع موسیقی در همه مکانها تعمیم داده است."