خلاصه ماشینی:
از سه زاویه میتوان روابط پیچیدة مسیحیت با فلسفه را مورد بحث قرار داد:(1) از طریق بررسی مسائلی که فلسفة دین مسیحی باید به آنها بپردازد؛ (2) از طریق بررسی تأثیر خداباوری مسیحی بر فلسفه غرب و منابعی که این فلسفه برای حلوفصل مسائل مطرح در آن نسبت فراهم میکند و (3) از طریق رویکردهای دوگانة مسیحیت نسبت به فلسفه.
بسیاری از مشکلات فلسفی که در منابع و مآخذ پیرامون مسیحیت مطرح شده است، مسائلی است که برای هر جهانبینی دیگر نیز مطرح است.
درباره دیگر مشکلات باید گفت که بیشترشان همان مسائلی است که برای هرگونه خداباوری معمول مطرح است ـ [برای مثال:] آیا وجود خدا را میتوان اثبات کرد، آیا علم مطلق (ر.
یک نمونه این مسائل، تعارض میان تعالیم پررنگ دربارة رحمت خداوندی نظیر آموزههای موجود در مسیحیت و (برای مثال) مکتب سری ویشنویی1 یا شیوا سیدانته،2 و مسئولیت بشر است.
به علاوه خداباوری مسیحی میتواند تدابیر بیمانندی برای بحث دربارة مسائل مشترک با دیگر نظامهای دینی یا خداباورانه، فراهم سازد.
به علاوه، این دیدگاه که نظم آفرینش [و آفریدگان]، نظمی ممکن الوجود است، لااقل نتیجه یکی از گونههای عمده خداباوری هندی ـ یعنی مکتب ودانته ویشیشت ادوایته5) رامانوجه (1137ـ1017) است.
به علاوه، هر چند بحث ارسطو درباره فعل ارادی و غیرارادی، بحث کاملا عالمانهای است، ولی این پرسش که آیا اختیار بشر و مسئولیت اخلاقی با موجبیت علی همهگیر قابل جمع است یا نه به صراحت در اندیشه ارسطو مطرح نمیشود.
برخی فیلسوفان مسیحی معتقدند که منابع فلسفه مسیحی را میتوان برای «حل کردن» یا روشن ساختن مسائل فلسفیای که مستقل از خداباوری مطرح میشود، مورد استفاده قرار داد.