خلاصه ماشینی:
"اگر رپرتوار موسیقی مازندران را به دو قسمت تقسیم کنیم یک بخش با وزن آزاد خواهد بود که پیچیدهتر بوده و خواندن آن تبحر و تخصص میخواهد و بخش دیگر که عامهپسند و مورد علاقه جوانان است ترانههای کوچک و عاشقانهای است که هرکسی که حد اقل صدای بدی ندارد میتواند آن را اجرا کند.
اتنوموزیکولوژی به معنی مردمشناسی موسیقی نیز در ایران وجود نداشته است یعنی علمی که به بررسی رابطه انسان و موسیقی بپردازد و نه صرفا خود موسیقی از نظر فنی بلکه همچنین زندگی موسیقایی.
این فقط مختص ایران نیست و بعضی از مکاتب اتنوموزیکولوژی در غرب نیز از محتوای این رشته چنین برداشتی دارند و به این شکل خودشان را غالبا مقابل مکاتب معتقد به مردمشناسی موسیقی قرار میدهند.
زمینههای تحقیق مردمشناسی موسیقی در ایران چیست؟ زمینه اینگونه تحقیقات در ایران بسیار وسیع است نباید تصور کرد که تنها پژوهش درباره موسیقی محلی به این رشته مربوط میشود.
یعنی وقتی که به موسیقی غربی گوش میدهید ناخودآگاه در ذهن خود با فرهنگی ارتباط پیدا میکنید که از دوران کودکی با آن آشنا شدهاید و همین عامل باعث میشود که این موسیقی،خود را در ذهن شخصیت غیرغربی جا دهد و این تصور را ایجاد کند که موسیقی،غربی جهانی است و یک زبان بین المللی.
چرا که تحقیق میدانی توسط آنها باعث میشود که با آن فرهنگ عجین شده و خوبگیرند و آن موسیقی را موسیقی خودشان بدانند و حتی نسبت به آن تعصب نیز بورزند و این همان یادگیری موسیقی با مراجعه به زمینههای فرهنگی است."