خلاصه ماشینی:
به عنوان نمونه، آیا میتوان سیستمهای زیستی را با قوانین فیزیک تبیین کرد؟ اگر آری پس، موجود زنده چیزی نیست جز اجزائی که بر آنها قوانین فیزیک حاکم هستند (اگر چنین است اخلاق را میتوان به نحوی معنادار و اصیل تعریف کرد؟) اما اگر خیر، پس موجود زنده چه چیز اضافهای دارد که آنرا غیرفیزیکی میسازد؟ یا این پرسش که آیا نظریة تکامل داروین با آموزههای ادیان ابراهیمی سازگار است؟ اگر نیست، کدامیک بیانگر حقایق زیستی هستند؟ آیا میتوان آموزههای دینی را چنان قرائت کرد که با نظریة تکامل داروین سازگار شوند؟ اینها همگی مسائلی هستند که در فلسفة زیستشناسی مجال پرسش پیدا میکنند.
آیا میتوان ادعا کرد حالا که شانس در رخ دادن وردش نقش دارد، پس بستر نظریة تکامل شانس و تصادف است؟ این پرسشها همراه با مسائل معرفتشناختی نظریة تکامل در مقالة الیوت زوبر با عنوان «موضوعات متافیزیکی و معرفتشناختی در نظریة داروینی معاصر» مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.