خلاصه ماشینی:
فرشتهخوی شـود آدمی بـه کم خوردن و گر خورد چو بهایم، بیوفتد چو جماد مـراد هر که برآری، مطیع امر تو گشت خلاف نفس، که فرمان دهد چو یافت مراد» (باب7، حکایت 19) این است که دردمندانه به همه میگوید: بیایید «یکسو نهیم شهوت نفس و هوای دل» (طیبات، 738)، «شهربند هوای نفس مباش» (طیبات، 445) و «زمام عقل به دست هوای نفس مده» (مواعظ، 665) و «رنج بردار دیو نفس مباش» (طیبات، 739)؛ زیرا «نفسپروردن خلاف رای دانشمند» است (طیبات، 735) و «آدمیصورت اگر دفع کند شهوت نفس / آدمیخوی شود، ورنه همان جانور است» (طیبات، 385)؛ چون «شهوت آتشگاه جان است و هوی زنار دل»(خواتیم، 734) و چنین کسی «چه خبر دارد از حقیقت عشق/ پایبند هوای نفسانی؟»(خواتیم، 585) در عوض «کمال نفس خردمند نیکبخت آن است» (طیبات، 735) که «یک قدم برخلاف نفس پلید»(طیبات، 739) بردارد و صولت و قدرتش را درهم بشکند: «بشکن ار مردی، هوای نفس کافرکیش را» (خواتیم، 722)؛ زیرا «ما نفس خویشتن بکشیم از برای یار».
هـلاک نفس بـه نـزدیک طالبـان مـراد اگرچه کار بزرگ است، مختصر گیرند (خواتیم، 443) ای نفس که مطلوب تو ناموس و ریا بود از بند تو برخاستم و خوش بنشستم (قدیم، 494) گرچه بیطاقتم چو مور ضعیف میکشم نفس و میکشم بارت (طیبات، 373) اگــر لـذت تــرک لـذت بدانـی دگر شهوت نفس، لذت نخوانی هزاران در از خلـق بر خـود ببندی گرت باز باشد دری آسمانی سفـرهای علـوی کند مـرغ جانت گر از چنبر آز، بازش بخوانی (طیبات، 742) اما اگر فرد تن به چنین مبارزهای نداد و «خود را به پیش تیر ملامت سپر» نکرد (طیبات، 589) و بلکه در برابر هوای نفس گفت: « چاره ما هیچ نیست جز سپر انداختن»(طیبات، 528)، هم در دنیا با خود دشمنی کرده، هم در آخرت.