خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر دلربا و عسرج (Esraj) ،دو سازی که در قرن نوزدهم یکهتاز عرصهء خیال در هند بودند،از دور خارج شدهاند و در مقابل ویولن تقریبا به هر پنج نوع موسیقی راه یافته است.
درواقع طنین بهمثابه نیرویی است که در دو جهت کار میکند:یکی تأکید برطنین بعضی از سازهای متداول و مرسوم؛و دیگر ترکیبهای متنوعی از سازهای موجود که هرچند به موسیقی ارکستری،به مفهوم غربی آن،منجر نمیشود اما آهنگسازی هماهنگ(همزمان برای ساز و آواز Concerted )را در پی دارد.
درواقع این امر را باید بهعنوان بخشی از یک روند بزرگتر تلقی کرد که در آن نقش جنسیت در موسیقی در حال تغییر است.
بهعنوان نمونه جنبههای اسلوبی ویژهای که نوازندگان امروز آنها را ترجیح میدهند،یا ارزشهای مترتب بر سبکهای خاصی که ویژگی آنها لطف و ظرافت و ایجاد هیجان است را میتوان در این زمینه بررسی کرد.
درواقع میتوان با اطمینان گفت که اگر ارتباط سازهای هند با موسیقی آوازی مورد توجه قرار گیرد،سازها بهتر شناخته و معرفی میشوند."