خلاصه ماشینی:
عناوین برخی از فصول و بخشهای کتاب بدین شرح است: فصل یکم ـ «تعاریف کلاسیک جامعهشناسی دین» دربردارنده مباحثی چون: درآمدی بر تعاریف کلاسیک (پاتریشاچانگ)؛ اشکال اساسی زندگی دینی (امیل دورکیم)، دین به مثابه یک نظام فرهنگی (کلیفورد گیرتز)، سایبان مقدس (پیتر برگر)، فصل دوم ـ «عقیده و آیین» که از بخشهای زیر تشکیل شده است: درآمدی بر عقیده و آیین (سوزانه موناهون)، رستگاری بر کوههای شن (دنیس کاوینگتون)، دین مدنی در امریکا (روبرت باله)، معرکهی عید پسح یا فصح!
فصل هشتم با عنوان «گفتمان سکولاریزاسیون» مطالب زیر را دربردارد: سکولاریزاسیون و پلورالیسم (پیتر برگر)، سکولاریزاسیون و ناخرسندیهای آن (برایان ویلسون)، یک امریکای غیرسکولار (راجر فرنیک)، مبحث «سازمان و نهادهای دینی اقتدار» در فصل نهم مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است: اقتدار و سیاستهای محافظهکارانه (جیمز وود)، برخی ویژگیهای رهبری دینی (جک کارول) و پنج بخش دیگر، این فصل را به خود اختصاص دادهاند.
فصل یازده «رسانه و دین» و فصول بعدی به ترتیب «سیاست و دین»، «علم و دین»، «نهضتهای اجتماعی و دین» نام گرفتهاند که از میان مباحث گوناگون این فصول میتوان به عناوین زیر اشاره کرد: انجیل باوران تلویزیونی (بابی الکساندر)، درام تلویزیونی به مثابه متن مقدس (کوئنتین شولز)، وجوه خصوصی و عمومی آیین کاتولیک در آمریکا (خوزه کازانو)، تجهیز سیاسی پروتستانهای انجیلی (کنت والد)، علم به مثابه شمعی در تاریکی (کارل ساگان)، بنیادهای دینی نهضت اتحاد در استان (ماریانه اوسا) و...
اما آن گونه که نویسنده میگوید، این کتاب را نباید به عنوان یک دایرةالمعارف شناخت و توضیح ادیان قلمداد کرد، چرا که به تاریخچه و سیر تکوینی ادیان نمیپردازد بلکه حکمت مندرج در هر متن مقدس، پیامبران به مثابه حکما و خود متون مدنظر او بوده اند.