Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی ارتباط انسان نگاره‌های کاخ‌ها و نقوش منسوجات عصر صفوی (نمونه موردی: کاخ چهلستون اصفهان)

نویسنده:

(10 صفحه - از 21 تا 30)

چکیده:

"نگارگری "در روزگار صفویان یکی از هنرهای رایج زمان و از هر لحاظ بی بدیل بوده است. این هنر که زبان گویای هنرمندان و اساطیری چون "رضا عباسی" نیز هست تاثیری عمیق بر تار و پود و پارچه‌های هم ءصرخود نیز داشته است. به نحوی که حتی دسته بندی این پارچه‌ها بر اساس همین نقوش صورت می‌گیرد. نقوش مورد استفاده در پارچه‌های این دوره علاوه برنقوش تزئینی حاوی نقوش زیبای انسانی و مضامین و معانی مربوط به آن نیز می‌شود. در این نوشتار سعی نگارنده بر آنست تا ریشه‌ها و ارتباط این دو هنر گرانمایه ایرانی در روزگار صفوی را به تماشا و قیاس بدشیند. در این راستا مطالعات میدانی وکتابخانه‌ای به صورت پایاپای انجام پذیرفته وکاخ پذیرایی چهلستون به عنوان منبعی از انسان نگاره‌های این عصر چراغ راه بوده است.

خلاصه ماشینی:

بررسی تطبیقی ارتباط انسان نگاره‌های کاخ‌ها و نقوش منسوجات عصر صفوی (نمونه موردی: کاخ چهلستون اصفهان) سیما خالقیان: نویسنده مسئول دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان sima. 2- پرسش پژوهش در همین راستا برآنیم تا به پرسش‌های زیر پاسخ دهیم: چه علت یا عواملی باعث شد هنر نگارگری و خصوصا انسان نگاری بر نقوش مورد استفاده در منسوجات موثر واقع شود؟ وعلل پیشرفت این دو هنر در کنار هم چه بود؟ شباهت‌ها یا (احیانا) تفاوت‌هایی که بین نقوش انسانی در نگاره کاخ‌ها ودر پارچه‌ها استفاده شده چیست؟‍ عوامل موثر بر پیشرفت هنر نگارگری و پارچه بافی در عهد صفوی امنیت و اقتدارحکومت در روزگار صفویه اقتدار واعتبار حکومت صفویه و اوضاع به سامان درآن دوران، کنترل و زمام امور توسط شاهان و سلاطین و همچنین امنیت حاکم بر کشور چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اجتماعی، باعث شد که هنرهای مختلف در این دوره رشد وگسترش مناسبی پیدا کنند. تصویر2: انسان نگاری در عمارت چهلستون منبع:نگارندگان ویژگی‌های مکتب اصفهان یکی از ویژگی‌های این مکتب جدیدتر آن است که نگارگران در نقاشی‌های خود طالب آزادی عمل بیشتر نسبت به مکاتب قبلی شدند. معرفی برخی از نمونه‌های بافته‌ها و منسوجات در عصر صفوی یکی از ویژگی‌های عمده بافندگی دوره صفوی، نزدیکی هنر نقاشی به پارچه بافی است. بررسی این دو نمونه بوسیله عناوینی چون بافت و رنگ، شکل کلی، میزان تزئینات، تناسبات، نزدیکی به واقعیت، موضوع نگاره، زن یا مرد و یا تمثیلی بودن نگاره، نوع خطوط، نوع پوشش، حالت چهره‌ها و تک نگاری یا تکرار در نگاره‌ها میسر خواهد بود: جدول 1: مقایسه نگاره‌ها در کاخ‌ها و منسوجات- منبع: نگارندگان به تصویر صفحه مراجعه شود.

کلیدواژه ها:

نگارگری ،عهد صفویه ،صنعت نساجی ،کاخ چهلستون ،انسان نگاری


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.