چکیده:
در اواخر قرن بیستم و همچنین قرن حاضر در بسیاری از محافل علمی پژوهشی بحث درباره ی تکنولوژی و فناوری اطلاعات جایگاه ویژه ای دارد. مدارس
هوشمند با هدف آماده سازی دانش آموزان برای آینده ایجاد می شود و به عنوان یکی از رویکردهای نوین در امر ساخت مدارس محسوب می شود اما سوّالی که در
ذهن انسان به وجود میآید این است که آیا امر هوشمندسازی در ساخت مدارس باعث ارتقای حس مکانی کودک به محیط مدرسه میشود یا برعکس موجب خشک
و بی روح شدن فضای مدرسه و در نهایت بیزاری او از مدرسه میگردد؟ چرا که مدرسه از ارزش اجتماعی بالایی نزد کودکان برخوردار است اهمیت برخی از فضاها و
تاثیر آن در معماری مدارس» تهی بودن مدارس از فضاهای دنج و دوستانه» شفافیت و ... مباحث مورد توجه است. در این پژوهش پس از شناخت کلی مدارس
هوشمند و آشنایی با اهداف و اصول طراحی اهمیت ذهنی ادراکی شخصیتی و اجتماعی مکان برای کودکان بررسی شده است. پس از عنوان معیارهایی که حس
مکان را در کودکان به وجود میآورند. تاثیر مولفههای کالبدی در مدارس هوشمند در ایجاد حس مکان در کودکان در قالب جدولی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
مدارس هوشمند با هدف آماده سازی دانش آموزان برای آینده ایجاد میشود و به عنوان یکی از رویکردهای نوین در امر ساخت مدارس محسوب میشود اما سؤالی که در ذهن انسان به وجود میآید این است که آیا امر هوشمندسازی در ساخت مدارس باعث ارتقای حس مکانی کودک به محیط مدرسه میشود یا برعکس موجب خشک و بی روح شدن فضای مدرسه و در نهایت بیزاری او از مدرسه میگردد؟ چرا که مدرسه از ارزش اجتماعی بالایی نزد کودکان برخوردار است اهمیت برخی از فضاها و تأثیر آن در معماری مدارس، تهی بودن مدارس از فضاهای دنج و دوستانه، شفافیت و ...
اهداف پژوهش - بررسی مدارس هوشمند در نقاط مختلف جهان و مطالعات بنیادین جهت دستیابی به طرح کاربردی و متناسب با تکنولوژیهای موجود برای محیطهای آموزشی در ایران - ارتقاء معماری مدارس هوشمند به منظور رشد همه جانبهی اجتماعی، رفتاری، ذهنی و شخصیتی کودک روش پژوهش در این نوشتار با استفاده از منابع کتابخانهای به گردآوری اطلاعات و مرور متون و منابع پرداخته شده است.
اما در مطالعات انجام شده در کتب و مقالات داخلی به طور ویژه به ردهی سنی کودکان پرداخته نشده است، همچنین فراتر از آن با وجود اهمیت تکنولوژی در عصر حاضر و عنوان مدارس هوشمند پژوهشی به بررسی چگونگی تأثیر این حس در این گونه مکانها صورت نگرفته است.
شکل1:مدل فرآیند شکل گیری حس مکان در کودکان منبع(علیرضا مستغنی،شهرزاد اعتمادی) بررسی نمونه ی موردی مدرسة هوشمند در ایرکوتسک روسیه این مدرسه در سال 2015 توسط گروه معماری سبرا در مساحت 31000 مترمربع ساخته شده است.