چکیده:
همگرایی یکی از روشهای تحقق اهداف و منافع مادی و غیرمادی دولتها، در عرصه مناسبات بینالمللی است. هریک از دولتها براساس ارزشهایی که در نظر دارند بخشی از منافع خود را برای دستیابی به اهداف و چشماندازهای موردنظر در فرایند شکلگیری همگرایی هزینه میکنند. موضوع همگرایی در جهان اسلام و نیاز به اتحاد و اتفاق میان مسلمانان از مهمترین ضروریات جوامع اسلامی در عصر حاضر است. حفظ منافع و امنیت کشورهای اسلامی در سایه یکپارچگی ملل آنها است و هویت فرهنگی- اجتماعی آنها ایجاب میکند که از تمام فرقهها و نحلهها برای حفظ کیان اسلام بپا خیزد. هدف از پژوهش پیشرو بررسی نقش دیپلماسی فرهنگی در همگرایی کشورهای اسلامی میباشد. سوال پژوهش این میباشد که کشورهای اسلامی چگونه میتوانند از طریق دیپلماسی فرهنگی به همگرایی دست یابند که به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی این فرضیه میپردازد که از طریق دیپلماسی فرهنگی میتوان موانع همگرایی منطقهای را کاهش داد و اراده و تصمیم کشورهای اسلامی نقش موثری در رسیدن به همگرایی دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف اساسی دیپلماسی فرهنگی ارائه دیدگاه روشن و موجه نسبت به فرهنگ ارزشی و رفتاری نظام برای بازیگران مختلف عرصه بین الملل شامل : دولت ها، سازمان های دولتی بین المللی و غیردولتی ، نهادهای جوامع مدنی و افکار عمومی است به این ترتیب بیهوده نیست که نفوذ و اثرگذاری را دو هدف اصلی دیپلماسی فرهنگی می شمارند.
٧- دیپلماسی فرهنگی و همگرایی کشورهای اسلامی در ادبیات روابط بین الملل و سیاست خارجی تعاریف مختلفی از دیپلماسی فرهنگی ارائه شده است که تعاریف ذیل در زمره گویاترین این تعاریف اند: فرانک نیکویچ دیپلماسی فرهنگی را تلاش برای ارتقای سطح ارتباطات و تعامل میان ملل جهان با هدف طراحی و بنیاد نهادن تفاهم نامه ها و توافقاتی براساس ارزش های مشترک می داند.
در عصر جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات ، کشورهای اسلامی بیش از زمان دیگر به تصمیمات و سیاست خارجی مشترک نیازمندند؛ زیرا فناوری های جدید از جمله اینترنت امکان تغییر و تحول در باورها، ارزش ها و در نتیجه تصویر ذهنی ملت ها را در حد بالایی افزایش داده است و اساسا با افزایش تبادلات فکری و فرهنگی ، روابط جدید فرهنگی و سیاسی جهانی در حال شکل گیری است که جهان اسلام را وارد مرحله جدیدی می سازد (کویز و فراز،١٣٨٥: ٩٤).