خلاصه ماشینی:
"اما مقالات پژوهشی و گفتوگوهای صورتگرفته درباره سینما در این مجموعه عبارتند از: -سواد تصویری،لوئیس فورزدل-جون روزنگن فورزدل/ ترجمهی جمشید اکرمی -فیلم و واقعیت/رودلف آرنهایم/ترحجمه حسن فیاد -نخستین پیشرفتهای سینما/حسن فیاد -نگرشهای ساختگرایی و نشانهشناسی در سینما/لوئیس جانهتی/ترجمهی جمشید اکرمی -سینما و موسیقی/احمد ضابطی جهرمی -پیروسمانی،موسیقی رنگ و حس و فضا -مقدمهای بر سینمای ژاپن/آکیرا کوروساوا/ترجمه پری صفا -کارگردانی که به گذشتهها واقعبینانه نگاه میکند/پری صفا -سینای چارلی چاپلین/بهزاد عشقی -بازگشت چارلی/مهشید امیرشاهی -جان فورد،شاعر تاریخ/فریدون معزی مقدم -ویسکونتی،از نئورئالیسم تا امروز/جمشید اکرمی -پای صحبت«رنه کلر»/جان باکستر-جان جیلت/ ترجمهی شاهرخ نیکبین -روسیلنی و نئورئالیسم تاریخی/تک گالگر/ترجمهی پرویز شفا -تجربهی غربی آیزنشتاین(پارهای از کتاب:آیزنشتاین،تک چهره مستند)/نورمن سوالو/ترجمه جمشیداکرمی -من و سینمای هند/گفتوگویی اختصاصی با ساتیا (به تصویر صفحه مراجعه شود) جیت رای/سیاوش صفا در مقاله«فیلم و واقعیت»اثر رودلف آرنهایم به این نکته اشاره میشود که هنوز عدهای از صاحبنظران این امکان را که ممکن است فیلم هم هنر به حساب آید منکر میشوند و معتقدند که فیلم را نمیتوان هنر خواند،زیرا جز اینکه واقعیت را به طرزی مکانیکی مجددا ایجاد کند،کار دیگری از آن ساخته نیست.
یعنی نه از شهری گفته میشود که در هزارهی دوم پیش از میلاد به دست ایرانیان بر بناهایی کهنتر در تپهی سیلک ساخته شد و نه از ساختمانها و بناهایی که پیش از این تاریخ،در مراکزی چون شوش،گیلان و حصار و صدها حوزهی باستانی دیگر سرزمینمان بنا شده است،چرا که آثار معماری این مناطق با اینکه به لحاظ مطالعات باستانشناسی ایران و قدمت تمدن کشور ما اهمیت وافری دارد،اما چون در این مدت،معماری ایرانی هنوز مراحل تکامل خود را طی نکرده است و اشکال خاص خودش را ابلاغ ننموده،نمیتواند پیوندهای آن را با دوران شکوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی که در طی آن شاهکارهای زیبایی به وجود آمده،به درستی باز یابد."