خلاصه ماشینی:
جلوههای سفال بر تارک خاک گفتوگو با استاد مقصود پاشایی عباس شریفی نارانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) رهگذان کوچه داش چلار اردبیل هرگز باور نمیکردند، کودک 4 سالهای که در پشت کارگاه سفالسازی پدرش مشغول گلبازی است و با مشتی گل اسباببازی و اشکال عجیب و غریب و ناموزن میسازد،دهها سال بعد اثر هنریش بر بلندای میدان آزادی تهران بنشیند و همه روزه صدها هزار چشم به تماشای آن خیره شود.
مقصود پاشایی اولین تجربههای سفالگری خود را در پشت درهای بسته کارگاه آغاز کرد و پس از دو سال با اجازه پدرش استاد ابو الفضل پاشایی که از سفالگران بنام شهر اردبیل بود به داخل کارگاه سفالگری راه پیدا کرد.
استاد میگوید:در ابتدا نمیتوانستم پشت چرخ سفالگری بنشینم،چون پاهایم به اندازهای نبود که بتواند چرخ سفالگری را به گردش در بیاورد،لذا کنار چرخ سفالگری میایستادم و به حالت ایستاده پا میزدم و ظرفهای کوچکی میساختم،یا این که سه پایههایی درست میکردم که ظروف سفالین ساخته شده روی آنها قرار میگرفت و بعد داخل کوره گذاشته میشد.
در آن زمان مهندس مهدی زوارهای علاوه بر مسوولیت کارگاه در انستیتو تکنولوژی صنایع سیلیکات نیز تدریس میکرد،به من پیشنهاد نمود تا به عنوان استاد عملی سرامیک،فرم ساختن کاشی،سفال و ظروف سرامیکی را تدریس کنم و من هم 6 یا 7 سال در این انستیتو به تدریس کار عملی مشغول بودم.
سال 1366 نیز آیهای از قرآن را که توسط استاد احصایی نوشته شده بود، به صورت سرامیک برجسته اجرا کردم که 230 متر مربع مساحت آن بود و در دیوارهای بیرونی سفارت ایران در ابوظبی نصب شد.