خلاصه ماشینی:
حولوحوش پلاتو13در شمال نیجریه،چند گروه کوچک وجود دارد که دیدن ماسکهای مورد استفادهی مردان و لذت بردن از آنها برای زنان ممنوع شده است و بنابراین بازدید از موزهی جوس14که ماسکها در آن علنا به نمایش گذاشته شده نیز برای زنان ممنوع است.
بهعلاوه مجزا ساختن ماسک،آن را از متن هدفمندش دور میسازد زیرا خود ماسک صرفا بهعنوان بخشی از یک مجموعه مورد توجه است- بخشی از لباس بازیگری که با شکل3 ماسک صورت فرقهی اگانگان( egungun )که در اصل برای مراسم تدفین است اما برای سرگرمی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
فیلمها نیز فقط بخش کوچکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل5 برای انجام مراسم در برخی جوامع از ماسک استفاده میشود،در جوامع دیگر بدن را رنگآمیزی میکنند مانند این دختر اهل نگر که برای شرکت در جشن آماده شده است.
رابین هورتون27در توصیف تندیس کالاباری28نشان داده است که بسیاری از ماسکهای آنها مانند ماسکهای اتوبو29که روح آب را همراه با پیکرههای انسان و اسب آبی نشان میدهد،بالای سر رقصندگان30بسته میشود و ازاینرو صورت اصلی تندیسها رو به آسمان قرار میگیرد و این در حالی است که ماسک بهطور کامل توسط یک طوق از نظر تماشاچیان مخفی میماند.
هورتون اشاره میکند که کالابار یها برعکس برخی گروههای ایگبو36که دارای ماسکهای قرینه برای نمایش زشتی (روح فیل)و زیبایی(روح دوشیزه)هستند،ماسکی ندارند که زیبایی را به (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل8 ماسک اتوبو( Otobo )که توسط جامعه اکین( Ekine )در میان کالاباریهای ایجو( Ijo )مورد استفاده قرار میگیرد نمایشگر روح آب همراه با پیکرههای انسان و اسب آبی است.