چکیده:
با گسترش رقابت بین صندوقهای سرمایه گذاری مشترک در نظام مالی ایران، بازاریابی این محصول مالی جهت جذب سرمایهگذاران امری ضروری است. از این رو شناخت عواملی که در رفتار سرمایهگذاران در انتخاب این صندوقها اثرگذار است به بازاریابی اثربخش این ابزار مالی کمک می کند. در این پژوهش از طرح تحقیق آمیخته از نوع زنجیره ای و از شاخه کیفی--< کمی استفاده شد. در مرحله کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا بر روی دادههای حاصل از مصاحبهها، 21 شاخص شناسایی گردید. در مرحله کمی با تحلیل عاملی اکتشافی در نهایت شاخصهای شناسایی شده در قالب هفت عامل اصلی طبقهبندی گردید. این عوامل عبارتند از: دانش و شناخت سرمایهگذار از صندوق، تبلیغات و اطلاعرسانی، عوامل محیطی، درجه ریسکگریزی سرمایهگذار، بازده و عملکرد، عمربالا و حجم و اندازه صندوق و عامل دسترسی. نتایج آزمون تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که از دید سرمایهگذاران مهمترین عوامل موثر بر انتخاب صندوقهای سرمایه گذاری مشترک به ترتیب اولویت عبارتند از: بازدهی و عملکرد، دانش و شناخت سرمایهگذاران از صندوق، درجه ریسک گریزی سرمایه گذار، عوامل محیطی، عمر بالا/حجم و اندازه صندوق، دسترسی و در انتها تبلیغات و اطلاعرسانی.
With regard to the development of the mutual funds as a new financial product in Iran financial system, marketing of this new product is essential for attracting investors. Hence, understanding the influencing factors on fund selection behavior is necessary and vital for more effective marketing. This research use mixed method research (qualï QUAN). In the qualitative phase based on in-depth interview with investors and experts 21 items were identified. In the quantitative phase, exploratory factor analysis (EFA) was done for identification of the factors. EFA revealed 7 factors including: investor knowledge about the fund, advertising, environmental factors, investorâs risk aversion degree, return, age/volume and size of the fund, and fund accessibility. Friedman analysis of variance indicted the priorities of the factors as: return and performance, investor knowledge about the fund, investorâs risk aversion degree, environmental factors, age/volume and size of the fund, fund accessibility and advertising
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون میانگین اهمیت و اولویت بندی شاخص های فرعی شاخص آزمون فریدمن آزمون t میانگین رتبه رتبه t Sig نتیجه داشتن بازده بالاتر در مقایسه با صندوقهای دیگر 56/15 1 75/17 000/0 مؤثر نرخ بازده مناسب صندوق در گذشته 97/13 2 91/13 000/0 مؤثر داشتن تضمین حداقل سود 93/13 3 83/11 000/0 مؤثر داشتن شناخت کافی نسبت به عملکرد ضامن صندوق و قابل اطمینان و معتبربودن آن 84/12 4 41/11 000/0 مؤثر نوع صندوق (منظور انتخاب از بین انواع صندوقهای موجود در بازار مانند صندوق در اندازه کوچک و صندوق شاخصی ویا صندوق با درآمد ثابت و تضمین سود است) 08/12 5 4/11 000/0 مؤثر شهرت مدیران گذاری صندوق و اطمینان نسبت به تخصص آنها در مدیریت 55/11 6 27/7 000/0 مؤثر داشتن سابقة فعالیت طولانی مدت در بازار 41/11 7 09/8 000/0 مؤثر تحلیل تأثیر شرایط سیاسی بر بازدهی صندوق 22/11 8 11/9 000/0 مؤثر توصیة متخصصان بازار سرمایه و اشخاص مورد اطمینان 99/10 9 23/7 000/0 مؤثر اطلاع از اهداف و رویههای سرمایهگذاری صندوق 95/10 10 82/6 000/0 مؤثر تحلیل اثر شرایط اقتصادی و قیمت جهانی مواد و حاملهای انرژی بر بازدهی صندوق 50/10 11 51/7 000/0 مؤثر برخورد مناسب متولیان امور صندوق و معرفی صندوق با صبر و حوصله 44/10 12 95/6 000/0 مؤثر بررسی سبد سهام صندوق و نحوه توزیع سرمایه گذاری در صنایع مختلف 41/10 13 97/5 000/0 مؤثر حداقل سرمایة مورد نیاز برای سرمایهگذاری 35/10 14 11/6 000/0 مؤثر پایینتر بودن هزینة سرمایهگذاری و کارمزدهای صدور و ابطال در مقایسه با سایر صندوق ها 84/9 15 33/3 001/0 مؤثر سابقة همکاری با ارکان صندوق (مدیر صندوق یا ضامن) و رضایت از عملکرد قبلی وی 70/9 16 80/5 000/0 مؤثر حجم و اندازة صندوق 07/9 17 23/4 000/0 مؤثر ارائة خدمات اطلاعرسانی مانند داشتن سایت اینترنتی فعال و بروشور 62/8 18 46/3 001/0 مؤثر داشتن شعب ارائهکنندة خدمات صندوق در نقاط مختلف برای دسترسی آسان 88/7 19 39/3 001/0 مؤثر تبلیغات انجامشده از سوی صندوق 86/6 20 70/0 481/0 خنثی نتایج آزمون تی استیودنت تکنمونهای برای مشخص کردن اهمیت شاخص های شناسایی شده از دید سرمایه گذاران نشان می دهد به غیر از شاخص تبلیغات انجام شده از سوی صندوق" با سطح معناداری 481/0 ، تمامی شاخص های دیگر از دید سرمایه گذاران، هنگام انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری مشترک بااهمیت تلقی می- شود."