چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی انجام شده است. روش: پژوهش حاضر پیمایشی تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که میان 140 نفر از کتابداران دانشگاهی شاغل در کتابخانههای 13 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر توزیع و 133 پرسشنامه تکمیل شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی رگرسیون کلی چند متغیری در این پژوهش استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد میزان سرمایه اجتماعی (51/39) و کارآفرینی اجتماعی (99/41) در کتابخانههای مورد پژوهش متوسط است و سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی اجتماعی تاثیر مثبت دارد. همچنین، از میان شاخصهای سرمایه اجتماعی (اعتماد متقابل، روابط، عمل متقابل، ظرفیت، تنوع و ساختار)، همه به جز تنوع بر کارآفرینی اجتماعی تاثیر مثبت دارند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، توجه به سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی یعنی تشخیص فرصت ها و استفاده از آنها، میتواند در روابط بین جوامع علمی و نحوه تبادل اطلاعات در کتابخانهها و شبکههای علمی کاملا موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
کتابخانه های دانشگاهی به عنوان مراکز گسترش و انتشار دانش روز دنیا، در صورت توجه به مقوله کارآفرینی اجتماعی و سرمایه اجتماعی و ارتقای آن در میان افراد سازمان قادر خواهند بود عملکرد مطلوب تری داشته باشند و با افزایش کارآفرینی اجتماعی از طریق ایجاد روابط با مراجعان خود که همان جامعه علمی کشور هستند، میتوانند از سرمایه اجتماعی و جو اطمینان و اعتماد عمومی بهره مند گردند.
جدول ٦- متغیرهایی که وارد معادله ی رگرسیون شده است (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحلیل و همچنین میزان بتای جدول ٦ نمایانگر این نکته است که «سرمایه اجتماعی» بر «کارآفرینی اجتماعی» در کتابخانه های دانشگاهی تأثیر مثبت دارد و با افزایش میزان سرمایه اجتماعی، میزان کارآفرینی اجتماعی افزایش پیدا میکند.
نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر مطابق جداول ٢ تا ٤ بیانگر آن است که سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی در کتابخانه های دانشگاهی به میزان متوسط و به ترتیب (٣٩/٥١%) و (٤١/٩٩%) وجود دارد و در میان شاخص های سرمایه اجتماعی، بیشترین میزان مربوط به روابط با (١٢/٦٢%) و کمترین آن مربوط به ظرفیت با (٤/٩٩%) می باشد.
آزمون تأثیر مثبت «تنوع » سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی اجتماعی مورد تأیید قرار نگرفت و این نتیجه بر خلاف نتایجی است که (٢٠٠٩ ,Martin Earney ) در مطالعه موردی خود در شش کتابخانه دانشگاه کاردیف در انگستان ، به منظور بررسی گردش کاری و سرمایه اجتماعی و توسعه کارکنان انجام دادند.