خلاصه ماشینی:
بهزاد؛تحول در مسیر هنر ایرانی (به تصویر صفحه مراجعه شود)ویژهنامه بهزاد و نگارگری نقاشی ایرانی و بحث دربارهی آن،اغلب هنر مینیاتور را به ذهن متبادر میکند.
هنرمند ایرانی از دیرباز تلاش خود را معطوف به نمونه آفرینی آرمانی کرده و تمایلش بر این بوده است تا دنیای آمال و تصورات خود را تصویر کند و اگر به جهان پیرامون روی کرده،چندان به صرافت تقلید از فضای سه بعدی،نور و سایه و شکل و رنگ اشیاء نبوده است.
اما در نگارگری اواخر قرن نهم هجری بهویژه در کار کمال الدین بهزاد است که نشانههای توجه به انسان و جهان واقعی بروز میکند و در نقاشان بعدی چون میرسید علی و رضا عباسی ادامه مییابد.
ویژنامه حاضر که به مینیاتور(نگارگری)میپردازد،به جایگاه مینیاتور و بهزاد و تحولی که او در بسیاری از باورهای گذشتهاش ایجاد کرد و توانست مسیر تحولات هنر را رقم زند و محورهای حرکت تاریخ هنر را با تلاش خود مشخص کند،اشاره میکند.