چکیده:
Nowadays، Knowledge is the most important and valuable capital for each organization. Rapid changes and increasing growth urge each organization to do its best for survival. Universities can also benefit substantially from knowledge management due to their performance nature as major centers of knowledge creation and diffusion. The initial investigation of knowledge management implementation is very important in conducting effective knowledge management. Thus، this paper investigates the readiness degree of fundamental infrastructure for implementing the knowledge management system (culture and human factors، structure and processes، technical infrastructure) And ranking these factors in terms of their salience in Payam Noor University- Mashhad Center. The Research method used in this study is descriptive. The statistical population consists of faculty members in Payam Noor University – Mashhad Center in which all members were surveyed. The research tool is a questionnaire involving questions adopted from domestic and foreign similar questionnaires based on the literature review. The validity and reliability of research tool were supported through face and content validity and Cronbach alpha coefficient. Findings indicate that University stands on an unfavorable level for implementation of knowledge management in respect of “culture and human factors”، “information technology infrastructure” and “structure and processes” dimensions. Also، the Friedman Test showed that “culture and human factors” is the most important factor and “structure and Processes” is the least important one.
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان آمادگي پياده سازي مديريت دانش در دانشگاه پيام نور (مطالعۀ موردي: دانشگاه پيام نور مرکز- مشهد) Investigating Organizational Readiness of Knowledge Management Implementation in Payam Noor University (A Case Study: Payam Noor University- Mashhad Center) تاريخ دريافت مقاله : ٩٢/٠٥/١٨ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٢/٠٨/١٢ محمد لشکري * اسماعيل خدائي متين ** امروزه دانش ، مهم ترين و با ارزش ترين سرمايۀ هر سازماني به شمار ميرود.
بر اين اساس ، مقالۀ حاضر به بررسي ميزان آمادگي زيرساخت هاي اساسي مديريت دانش (فرهنگ سازماني، ساختار و فرايندها، زيرساخت فني) به منظور پياده سازي آن در سيستم آموزش عالي دولتي در شمال شرق ايران (دانشگاه پيام نور مرکز- مشهد) پرداخته است .
Coronbach Alpha ٦- يافته هاي پژوهش سؤال فرعي اول : آيا عامل "فرهنگ و عوامل انساني " براي پياده سازي نظام مديريت دانش در دانشگاه پيام نور مرکز- مشهد در وضعيت مطلوبي قرار دارد؟ براي پاسخ به اين سؤال از آزمون t تک متغيره مطابق جدول (٢) استفاده شده است .
جدول (٢) مفروضات آزمون t مربوط به سؤال فرعي اول پژوهش تعداد ميانگين ميانگين انحراف خطاي محاTسبه مقدار احتمال عامل نمونه طبقات نظرات معيار معيار شده (P- value) فرهنگ و عوامل 0/000 -5/57 0/102 0/73 2/47 3 52 سازماني يافته هاي به دست آمده در جدول ٢ نشان ميدهد که قدر مطلق t محاسبه شده (٥/٥٧-) در سطح اطمينان ٩٥ درصد از t جدول (٢/٠١٥) بزرگتر شده است ، و با توجه به اينکه ميانگين نظرات پاسخگويان (٢/٤٧) کم تر از حد متوسط است ، نتيجه ميگيريم که ميزان آمادگي دانشگاه پيام نور مرکز- مشهد براي پياده سازي مديريت دانش در بعد (فرهنگ و عوامل انساني) کمتر از حد متوسط بوده است .