چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت ، پیچیدگی و تمرکز) و میزان کاربست مولفه های مدیریت استراتژیک (هدف گذاری ، تحلیل محیطی ، تنظیم استراتژی ، اجرای استراتژی ارزیابی استراتژی ) دردانشگاه های دولتی شهراصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل ٣٤٠ نفر مدیران دانشگاه های دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١ بود که از این تعداد ١٨١ نفراز طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و ١٥١ نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز (١٩٨٧)، با ٢٤ سوال و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت استراتژیک بر اساس نظریه هیل و جونز (٢٠٠٧)، با ٣٣ سوال بود که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب ٠/٨٦ و٠/٨٣ بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی ، درصد، میانگین انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون چند متغیره ، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی و T گروه های مستقل ) صورت گرفت . یافته های پژوهش نشان دادکه بین ساختار سازمانی و میزان کاربست مولفه های مدیریت استراتژیک در دانشگاه های دولتی شهراصفهان رابطه معنی دار وجود دارد(٠٠٥>P). بین هریک از ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت ، پیچیدگی و تمرکز) و میزان کاربست مولفه های مدیریت استراتژیک رابطه معنی دار مشاهده شد(٠٠٥>P). بین نظرات مدیران در خصوص کاربست مولفه های مدیریت استراتژیک بر حسب سمت اجرایی آنان تفاوت معنی داروجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان دادکه بین ساختار سازمانی و میزان کاربست مولفه های مدیریت استراتژیک در دانشگاه های دولتی شهراصفهان رابطه معنی دار وجود دارد(٠٠٥>P).
٢. بین هر یک از ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت ، پیچیدگی و تمرکز) و میزان کاربست مولفه های مدیریت استراتژیک (هدف گذاری ، تحلیل محیطی ، تنظیم استراتژی ، اجرای استراتژی و ارزیابی استراتژی ) در دانشگاههای دولتی شهراصفهان رابطه معنی دار وجود دارد.
فرضیه دوم : بین هر یک از ابعاد ساختار سازمانی (رسمیت ، پیچیدگی و تمرکز) و میزان کاربست مولفه های مدیریت استراتژیک (هدف گذاری ، تحلیل محیطی ، تنظیم استراتژی ، اجرای استراتژی و ارزیابی استراتژی ) در دانشگاههای دولتی شهراصفهان رابطه معنی دار وجود دارد.
آزمون F در تعیین اختلاف نظرات مدیران در خصوص ابعاد ساختار سازمانی بر حسب سابقه مدیریت دانشگاهی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتایج مندرج در جدول (٧)، F مشاهده شده در سطح (٠/٠٥ >P) در خصوص هیچ یک از مولفه ها معنی دار نبوده است .
بحث و نتیجه گیری بین ابعاد ساختار سازمانی و میزان کاربست مولفه های مدیریت استراتژیک در دانشگاه های مورد مطالعه رابطه معنی دار وجود دارد.
هم چنین در پژوهشی که توسط ضیایی (١٣٨٣) در رابطه با ساختار سازمانی و یکی از مولفه های مدیریت استراتژیک ( هدف گذاری ) صورت گرفته نشان داد که ارتباط معنی داری بین ابعاد ساختار سازمانی ( رسمیت ، پیچیدگی و تمرکز) با تحقق اهداف در دانشگاه وجود دارد.