چکیده:
فعالیت های تربیتی از جمله فعالیت های اساسی و بنیادینی است که در حیات فردی و جمعی انسان تاثیری انکار ناپذیر دارد. این فعالیت ها و انتخاب و کارآمدسازی هر روش تربیتی، مبتنی بر اصول خاصی است که باید از ابتدا مشخص و بدان توجه شود در این نوشتار، پس از بررسی برخی از تعاریف و مباحث صاحب نظران، اصول تربیتی به مثابه ریشه ها و بنیان هایی تعریف شده است که در جریان تربیت بسان دستورالعمل کلی بر تمام مراحل و روش های آن حاکم است و در صورت تخطی از آنها، تربیت به هدف نهایی خود نمی رسد. پس از تعریف اصل تربیت و ارائه دیگر مباحث مرتبط با آن معلوم شده که این اصول دارای دو حالت وضعی و کشفی هستند؛ چرا که مبتنی بر بهره گیری از قرآن و سنت است . در پایان، اهّم راهکارهای تربیتی برای کارآمدسازی رفتار آدمی معرفی شده اند.
Training activities are among basic and fundamental activities which have undeniable impact on human beings’ individual and collective life. The above-mentioned activities and selection of every training method is based on some certain principles، which should be determined beforehand. In the present piece of writing، after reviewing some parts of the definitions and discussions raised by experts، training principles are described as fundamentals which function like general instruction for all steps and its dominant methods. In case the instructions are not observed، training can not achieve its ultimate goal. Having defined training principles and offering other relevant issues، it came out that the principles have two statuses: ordinal and discovery based. The philosophy behind their categorization is that in order to discover ideas، two sources are utilized: Holy Quran and tradition. In continuation، some training recommendations are made to make human being’s behavior efficient.