چکیده:
فرایند تربیت و پرورش دینی کودکان نیازمند بهره گیری از ابزار متناسب با سطح رشد فکری و ذهنی کودکان می باشد. مهم ترین ابزار تاثیرگذار در این دوران، قصه و داستان است که نقش بی بدیلی را در پرورش و رشد فضایل اخلاقی و دینی کودکان ایفا می کند. با توجه به رویکردهای نوین تربیتی نیاز است تا با بهره گیری از داستان ها، قوه تفکر انتقادی، مفهوم سازی و استدلال کردن کودکان را از طریق ایجاد حس پرسش گری تقویت و بارور کرد. سوال اصلی در این پژوهش این است که چگونه می توان از بن مایه های رویکرد تفکر انتقادی در تدوین داستان و قصه، بهره جست و آنها را در پرورش دینی کودکان استفاده کرد؟ روش مطالعه و تحقیق در این مقاله، کتابخانه ای و بررسی اسناد است. چنانچه داستان متناسب با سطح رشد فکری و ذهنی کودکان و با در نظر گرفتن رویکرد تفکر انتقادی تنظیم شود، م یتوان امیدوار بود در بزرگسالی نوع نگرش آنها به زندگی، نگرشی مبتنی بر بنیا نهای استوار فکری، منطقی و خرد دینی باشد. تفکر انتقادی به مثابه ابزاری است که فرد را در اتخاذ تصمیم، صدور حکم و انجام هر عملی خودپایش ساخته و تا حد ممکن فکر و عمل فرد را مطابق با اصولی م یکند که در دوران کودکی آموخته، سنجیده، آزموده و از درستی و کارآمدی آن اطمینان حاصل کرده است. محور یترین ابزار این شیوه آموزش، استفاده از داستان برای انتقال مفاهیم و ایجاد حس پرس شگری در کودک است. با توجه به تاثیر عمیق داستا نها و قص هها در سنین طفولیت بر ذهن و نوع نگرش کودکان، غن یسازی داستا نهای تربیتی از طریق رویکرد پرورش تفکر انتقادی، مه مترین مبحث حوزه تعلیم و تربیت جدید است.
The process of training and religious education of children requires to use proportionate means with their intellectual and mental growth level. The most important means in this stage is the story that have an unique role in nurturing moral virtues and religious education of children. With regard to new training approaches، use of stories، the concept of critical thinking and reasoning to children through the creation of a sense of enhanced and fruitful discussion is a necessity fact. The main question in this study is that how we can benefit from the critical thinking approach in the compilation of stories and tales، and utilize them in children's religious education? Research programming in this essay based on the library and document studying. If the story fits the level of intellectual and mental development of children and taking into consideration the critical thinking approach to be adjusted، it can be hoped in the adulthood، their attitude to life to be based on intellectual، logical and religious wisdom foundations. Critical thinking as a way، shall be transformed the individual to person that in making-decision، judgment and performing any activity، is self-control and individual thought and practice as much as possible in accordance with the principles learned in childhood، measured، tested، and its efficiency and ensure properly. The most central tools in this tutorial، use the story to convey the concepts and create a sense of gray's questions in the child. With regard to the impact of the deep stories and tales at an early age such children's attitude and the kind of mind، enrichment of educational stories through critical thinking education approach، is the most important new areas on educational topics.