چکیده:
مقدمه: شناخت ویژگی های اجتماعی و اقتصادی و الگوی مصرف خانوارها در گروه های مختلف سنی و درآمدی و هزینه ای، از ابزارهای مهم برای ارزیابی سیاست ها و برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی هر کشور به شمار می رود. این مبحث همواره از موضوعات مهم اقتصادی در داده های خرد و کلان است که رفتار اقتصادی خانوار را در دوران عمر بررسی و تجزیه و تحلیل می کند. در این مقاله، الگوی مصرف خانوارهای شهری در طول سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۷ تحلیل و بررسی شد که هدف آن، شناسایی تغییر تدریجی توزیع هزینه ای برخی اقلام اصلی مصرفی خانوارهاست. روش: تحقیق حاضر تحلیل توصیفی و اقتصادی براساس اطلاعات طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری در طول سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۷ است. علاوه بر تحلیل توصیفی روند تغییرات مصرف خانوارها، با استفاده از مدل دیتون (دیتون، ۱۹۹۷) الگوی مصرف چرخه زندگی هم گروه ها نیز برآورد شده است. در این روش، هزینه خانوارها به آثار گروه و سن و سال تجزیه می شود؛ به گونه ای که امکان بررسی اجزای الگوی مصرف نسل ها در چرخه زندگی فراهم شود. یافته ها: از مهم ترین یافته های این تحقیق، می توان به تغییر الگوی هزینه خانوارهای شهری در بخش های مختلف هزینه ای در طول سال های بررسی شده اشاره کرد؛ به گونه ای که در سال ۱۳۷۵، سهم هزینه غیرخوراک تقریبا 5/2 برابر هزینه های خوراک بوده؛ درحالی که در سال ۱۳۸۷، این سهم تقریبا به ۴ برابر رسیده است. همچنین در طول سال های تحت بررسی، سهم هزینه های پوشاک و کفش کاهش چشمگیری داشته؛ درحالی که سهم هزینه های کالا و خدمات متفرقه افزایش چشمگیر و سهم هزینه های بهداشت، درمان، ارتباطات و انتقالات تقریبا روندی افزایشی داشته است. نتایج مدل بندی هزینه خانوارها نشان داد که الگوی منحنی متفاوتی از چرخه زندگی میان کالاهای مختلف مصرفی خانوارهای شهری وجود دارد؛ به گونه ای که الگوی هزینه های کالاهای بی دوام و بادوام و حمل ونقل با افزایش سن سرپرست خانوار تا ۵۵ سالگی افزایشی بوده و پس از آن، تقریبا ثابت است؛ درحالی که الگوی سنی هزینه خدمات فرهنگی و تفریحات، غذای آماده، هتل و رستوران در خانوارهای ایرانی تقریبا قوزدار بوده است؛ یعنی حداکثر مقدار آن در ۵۵ سالگی است. درباره پوشاک و کفش نیز الگوی هزینه قوزدار و حداکثر مقدار در ۴۵سالگی است. همچنین الگوی مصرف خانوارها، با سرپرستی زن و مرد نیز متفاوت است. بحث: نتایج نشان داد که قدرت خرید خانوارها در اوایل دوران زندگی کم است؛ لذا تهیه کالاهای بادوام و خدمات رفاهی و رسیدن به استانداردهای زندگی مشکل است؛ اما بعد از گذشت چندین سال کار در بخش های مختلف اقتصادی، با افزایش بهره وری افراد و خانوارها و درنتیجه، افزایش قدرت خرید آن ها، تهیه کالاها و خدمات رفاهی آسان شده و نیز دست یابی به سطح زندگی استاندارد و مطلوب فراهم شده است. از طرفی، هزینه های گروه ها یا نسل های جوان تر بیشتر از گروه ها و نسل های پیرتر است؛ حتی زمانی که در سن مشابهی هستند. این مسئله می تواند به دلیل رشد سریع اقتصادی باشد که منجر به بهتر شدن درآمد و به تبع آن، افزایش هزینه های نسل جوان تر می شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج مدلبندی هزینة خانوارها نشان داد که الگوی منحنی متفاوتی از چرخـة زنـدگی میـان کالاهـای مختلف مصرفی خانوارهای شهری وجود دارد؛ به گونـه ای کـه الگـوی هزینـه هـای کالاهـای بـی دوام و بـادوام و حمل ونقل با افزایش سن سرپرست خانوار تا ٥٥ سالگی افزایشی بوده و پس از آن، تقریبا ثابت است ؛ درحـالی کـه الگوی سنی هزینة خدمات فرهنگی و تفریحات، غذای آماده، هتل و رستوران در خانوارهای ایرانی تقریبـا قـوزدار بوده است ؛ یعنی حداکثر مقدار آن در ٥٥ سالگی است .
نمودار ١ الگوی هزینـة حقیقـی خانوارهـای شـهری در سـال هـای ١٣٧٥ تـا ١٣٨٧، در گروه های مختلف سنی به تفکیک هزینة کل کالاها، کالاهـای بـادوام ، کالاهـای بـی دوام ، پوشاک و کفش ، مسکن ، آب ، فاضـلاب ، سـوخت و روشـنایی ، مبلمـان ، لـوازم خـانگی ، بهداشت و درمان ، حمل ونقل ، ارتباطات ، خدمات فرهنگی و تفریحی ، آموزش و تحصیل و غذاهای آماده ، هتل و رستوران است (قیمت ثابت سال ١٣٨٣).
نتایج مربوط به اثر سن در زیرگروه های هزینه ای خانوارهای شهری نـشان داد پـس از حذف اثر گروه ، با افزایش سن سرپرست ، هزینه های درمان و ارتباطات در طول سال هـای تحت بررسی ، همواره در حال افزایش بوده است ؛ درحالی که هزینه های کالاهای بـی دوام و بادوام و حمل ونقل با افزایش سن سرپرست خانوار تا ٥٥ سالگی افزایشی بـوده و پـس از آن ، تقریبا ثابت شده است .
(2007), Consumption Over the Life Cycle: Some Facts from Consumer Expenditure Survey Data, Review of Economics and Statistics, 89(3): 552–565.