چکیده:
امروزه، تجاری سازی فناوری نقش بی بدیلی در توسعه نظام ملی نوآوری کشورهای مختلف بازی می کند و در صورت تجاری نشدن فناوری، شاید بسیاری از فناوری هایی که امروزه از آنها به راحتی استفاده می کنیم، در دسترس نبودند. با نگاهی گذرا به عملکرد دانشگاه ها، موسسه های تحقیقاتی و بنگاه های خصوصی کشور می توان دریافت که با وجود توانمندی های فراوان در توسعه فناوری، بسیاری از آنها در امر تجاری سازی فناوری ناموفق عمل کرده اند. یکی از دلایل این امر درک ناصحیح مدیران و سیاست گذاران فعال در حوزه مدیریت فناوری کشور از مفاهیم مرتبط با تجاری سازی فناوری است. به همین سبب در این مقاله تلاش شده تا به صورت علمی و نظام مند، با مرور ادبیات تحقیق در حوزه تجاری سازی فناوری و نگاهی به نتایج چند مطالعه موردی، راه کارهایی برای فرهنگ سازی مناسب در راستای توسعه تجاری سازی فناوری در کشور پیشنهاد گردد.
Nowadays، technology commercialization plays a unique role in the development of "National Innovation Systems" of different countries. Perhaps most of the technologies that we easily use them in our daily life were not available، if they had not been commercialized. A quick look at the performances of universities، research institutions and private firms in Iran reveals despite their capabilities in technology development، many of them have been unsuccessful in technolo-gy commercialization. One of the reasons why they have been unsuccessful is because their managers and policy makers misunderstand the concepts of technology commercializing. There-fore، we performed a systematic review in the field of technology commercialization and by looking at the results of some case studies، some strategies are proposed for establishing proper culture in the field of technology commercialization development.