چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه مهارت های اجتماعی و مشکلات روان شناختی در دانش آموزان مقطع راهنمایی درگیر در پدیده قلدری است. با روش نمونه برداری خوشه ای 282 دانش آموز به طور کاملا تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و از بین این دانش آموزان و از طریق معرفی اولیای مدرسه 53 دانش آموز قلدر، 56 دانش آموز قربانی و 173 دانش آموز عادی شناسایی شد. دانش آموزان مقیاس خودگزارش دهی مشکلات رفتاری آشنباخ (YSR؛ آشنباخ، 1991) و پرسشنامه مهارت های اجتماعی (TISS؛ ایندربیتزن و فوستر، 1992) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان دادند دانش آموزان قلدر در مهارت های اجتماعی مثبت به صورت معناداری از دو گروه دیگر پایین تر و در مقابل مهارت های منفی آنان به طور معناداری بالاتر از دو گروه بود. همچنین میانگین نمره های افراد قلدر و قربانی در اختلال های درونی سازی شده به طور معناداری بالاتر از دانش آموزان عدم درگیر است. همچنین در اختلال های برونی سازی شده میانگین افراد قلدر به طور معناداری بالاتر از دانش آموزان عدم درگیر در پدیده قلدری است. تفاوت مهارت های اجتماعی دانش آموزان (قلدر و قربانی و عدم درگیر) و اختلال های درونی سازی و برونی سازی شده دانش آموزان قلدر و قربانی حاکی از اهمیت ارائه آموزش مهارت های اجتماعی و برنامه های پیشگیری ومداخله مناسب در مدارس جهت جلوگیری از وقوع قلدری و پیامدهای آسیب زای آن است.
he aim of this study was to compare social skills and psychological problems of the middle school students involved in the
phenomenon of bullying.Two hundred and eighty two students (53 bullies, 56 victims, and 173 not involved) were
selected by cluster sampling. The participants completedthe Achenbach'sBehavioral Problems-Youth Self-report Scale (YSR;
Achenbach, 1991) and the Teenage Inventory of Social Skills (TISS;Inderbitzen& Foster, 1992). The results of ANOVA indicated
that 1) bully students had lowerpositive social skills scores than two other groups,2)bully students hadhighernegative social
skills scores than two other groups, 3) average scores of internalized disorders in bully and victim students were significantly higher
than in students not involved in bullying, 4) average scores of externalized disorders in bully students were significantly higher than
students not involved in bullying. The findings suggested the importance of social skills training, preventive programs, and
appropriate interventions in schools to prevent bullying and its harmful consequences in schools.