خلاصه ماشینی:
"لیکن این تحقیق به آن دسته از سیاستهای راهبردی میپردازد که برای ورود کشورهای در حال توسعهای چون ایران،به کشورهای در حال توسعهء دیگری چون آسیای میانه طراحی شدهاند و طی این تحقیق سعی شده است که این فاصله از میان برداشته شود.
تحقیق حاضر به چهار قسمت میشود:بعد از مقدمه: قسمت اول به سوابق و گذشته و اهمیت اقتصادی منطقهء جادهء ابریشم میپردازد و عملکرد اقتصادی را مخصوصا در ارتابط با نفت وگاز جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه که در این منطقه قرار دارند،مورد بررسی قرار میدهد.
در پایان این بخش،عملکرد سازمان همکاری اقتصادی اکو که باعث ارتقا و گسترش تجارت منطقهای شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و ثابت میشود که چگونه این سازمان میتواند باعث بهبود فضای تجاری میان کشورهای عضو این سازمان شود.
نتیجهگیری از آنجا که روابط تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه در حال شکلگیری است و لازمهء حضور فعال و گستردهء شرکتهای ایرانی در این بازارها،نشان دادن ابتکار عمل از جانب این شرکتها میباشد،این تحقیق به بررسی سیاستهای راهبردی میپردازد که با اتخاذ آنها،بتوان به اهداف مزبور دست یافت.
مطالعات تجربی نشان میدهند که شرکتهای ایرانی در مراحل اولیهء ورود به بازارهای بینالمللی و یا به عبارت دیگر بینالمللی شدن هستند و سیاستهای راهبردی برای ورود به این گونه بازارها که در این تحقیق مورد بررسی قرار میگیرند،از ملزومات این شرکتها به حساب میآید.
تحقیق حاضر،سه بخش از صنایع ایران،یعنی نفت،گاز و حمل و نقل را مورد بررسی قرار داده و عملکرد سازمانهای منطقهای از قبیل اکو را نیز ارزیابی نموده است."